Vintage bör ju sticka ut, det håller jag med om. Det är ju väldig bredd på kvaliteten inom vintyperna i övrigt, det är det som gör det svårt. Det finns fantastisk tawny men också halvkass. Jag har aldrig druckit en rivesaultes som varit i närheten av lika bra som de bästa tawny jag testat men jag har som sagt begränsad erfarenhet.
Jag
Provade nyss ovanstående viner igen. Jag upplever en tydligare skillnad idag. Vet inte om det är vinerna som ändrat sig eller om det är jag som är i bättre form och mer fokuserad. Banyulsen är lite lättare, har ett tunnare mellanregister. LBV:n är kraftfullare, mer komplett, totalt sett bättre. Men de är fortfarande mer lika än jag trodde innan jag provade.
Ett bra exempel på en underbar fruktstund där frukten heter: Ödmjukhetspaj:
Jag brukar lämna ett hemligt prov till de bättre sommeliererna, i samband med att vi är färdiga för kvällen. Ibland två, sällan tre. Oftast sött, ofta vin doux naturel (inkl Port). Ett av de bästa Rivesaltes jag någonsin druckit:
1945 Terroir du Crest et de L'Agly Rivesaltes Blanc. Vitt så det förslår!
Då vi kom tillbaka, en månad senare, förklarade sommelieren att han gissade på ett
Vintage Port från gammal årgång, kanske ca mitten 60-talet. Jag förklarade förnumstigt att det var lite äldre, men ändå en bra gissning. Dock kanske han borde ha fixat markörerna för Grenache
och det faktum att det egentligen är ett vitt vin
Han höll med.
Till ostbrickan serverade han mig ett glas blint.
Jag kvad (tvärsäkert) att detta var en riktigt bra Tawny! La robe! Le bouquet! Wow! Typiskt en sån där 40 yr buteljering av det bättre slaget.
Han förklade då (med pillemariska ögon) att jag kanske borde ha uppfattat att det var ett vitt vin, med Grenache osv... Dvs, precis samma vin jag gav honom för en månad sedan och lekte långnäsa med. Mitt livs mest underbara magplask, humble pie och roliga upplevelse. Var stensäker på att det var en bättre 30- eller 40-årig tawny.
Hah!
-------------------------------
Att hitta skillnader mellan två viner man vet vilka de är, det är bra träning. Riktigt bra träning! Kämpa på!
Det kommer hjälpa dig analysera bättre!