Omar Khayyam
Medlem
Denna visdom! Instämmer till fullo. Vertikaler i den egna vinkällaren känns mest som något som faktiskt hindrar mig från att njuta av några av mina favoritproducenter (Leoville Barton, Thomas, Gonon, Corison, etc) och bäddar för att man kommer att njuta betydligt mindre av flera av flaskorna - de från svagare eller mindre redo årgångar - bara för att de ställs mot bättre motstånd, i stället för att låta en enskild flaska skina i egen glans på en bättre middag.Vertikaler! Jag betraktar dem nästan som en förbannelse. Försöker att inte hamna i frimärkessamlandet; en ständig kamp, men just nu ser det rätt bra ut. Har en hel del vertikaler av favoritviner, men de är till för att drickas en flaska i taget när det känns lämpligt och gärna genom att bryta vertikalen. De årgångar som mognar snabbare ska banne mig också öppnas i snabbare takt än mer krävande årgångar. Med det sagt så har jag ofta viss ångest inför att ta sista flaskan från en årgång...
För att inte tala om hur en vertikal kan kraftigt förstärka den särskilda form av vinsamlarneuros som gör att man står där och fingrar på flaskor i en timme på lördagkvällen innan man bestämmer sig för att inte heller denna gång öppna någon riktigt kul flaska. Som man i stället sparar till potentiella framtida bemärkelsedagar där man ändå egentligen kanske inte kommer vilja fokusera för mycket på vilket vin man dricker utan snarare personerna i sällskapet och högtiden i fråga.
ps detta gäller särskilt för vertikaler som sträcker sig till 1700-talet