BallyJ
Medlem
Jag gillar Francois Lumpps viner(både de röda och vita, de flesta av vinerna är 1er cru och A Vigne Rouge är riktigt bra), han har flera lägen i Givry som visserligen tillhör Bourgogne men som det sällan pratas om som Bourgogne. Jag vet att Piko wines brukar ha ett bra sortiment och ger 10% rabatt vid order över 500€. Lidby är importör i Sverige, tidigare släpptes vinerna i TS men nu verkar det som att de endast är allokerade till restaurang.Tack för inspel. Dels är jag nyfiken på hur nära Bgn man kan komma i andra terroirer, rent smak och kvalitetsmässigt. Dels letar jag bra viner att ha hemma, som inte kostar lika mycket som Bgn. Och eftersom det finns så galet mycket vin runt omkring i världen tänkte jag med samlad kraft av forumet försöka sålla lite till en kortlista (med fokus PN och CH) att köpa in. Förstår att det är lite drömskt, men tänk om man ändå hittar den där producenten någonstans…
Hittils tycker jag Crystallum, Newton Johnson och Lismore gör bra ifrån sig. Inte hittat någon tysk, österrikare eller schweizare jag riktigt fastnat för. Har Kutch, Ata Rangi, Tolpuddle, Craggy Range mfl på lut att testa. Har dålig koll på producenter i Willamette Valley och Sta Rita Hills, men tänker att det kanske är bra platser att leta och sökte er inspiration.
Hittade även en bild på en lite äldre årgång som dracks 2022:
Last edited: