This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är svårt de där o säga favorit, jag gillar mycket.moos skrev:Sedan det finns endes personer här på forumet som är ordentligt indruckna på Champagne så blir jag nyfiken. Vilka är era topp 5 odlare och topp 5 prestigechampagner?
shorepower skrev:1.Krug CdM
2.Bollinger VVF
3.Salon
Jag är väl inte förvånad att du håller Vilmart högt men att inte ta med Cedric Bouchard är det väl nästan spöstraff påElvis skrev:Här är mina listor. Både Selosse och Krug gör en rad fantastiska champagner så jag väljer att inte lista enskilda viner utan bara odlaren resp huset. Annars skulle de båda lägga beslag på flera platser på topp-5.
Odlare
1. Jacques Selosse
2. Vilmart & Cie
3. Pierre Peters
4. David Leclapart
5. Pierre Moncuit
Elvis skrev:Hus
1. Krug
2. Henriot
3. Pol Roger
4. Philipponnat
5. Roederer
Va!? Håller du Salon högre än årgångs-Krug och Henriot CdE??? Jag har själv svårt att se storheten i Salon. Visst, det är en kultchampagne och en perfekt lagrad 50-talare är säkert underbar men någon sådan har jag inte druckit (än ).
Jag läste den faktiskt den samtidigt och konstaterade två sakerCH skrev:Vi får hoppas att denna tråden inte spårar ur som den gjorde förra gången vi skulle rangordna champagner.
http://www.finewines.se/vin/favoritcham ... /#msg19442
Mycket roande läsning för er som inte gjort det.
shorepower skrev:Jag läste den faktiskt den samtidigt och konstaterade två saker
- Min smak har glidit något, har fått prova mer VVF och CdM bland annat
- Låste först upp tråden men efter att ha läst igenom den så låste jag den igen
Hihi... Fick man sig ett leende, - tack för det!CH skrev:Vi får hoppas att denna tråden inte spårar ur som den gjorde förra gången vi skulle rangordna champagner.
http://www.finewines.se/vin/favoritchampagnerna-i-rangordning/msg19442/#msg19442
shorepower skrev:Jag är väl inte förvånad att du håller Vilmart högt men att inte ta med Cedric Bouchard är det väl nästan spöstraff på
Skulle ju välja 5 prestigeviner. Som enskilt hus är Salon lite smalt (av samma orsak till att jag inte listade Prevost under odlare). Vad gäller gamla lagrade, jag tycker Salon 76 på magnum visade på vad vinet kan leverera. Har haft förmånen att dricka Salon 1969 som var magiskt. Vinet behöver tid. CdE, ett av de bästa vinerna men lite ojämn. 96an är riktigt bra, sedan har jag druckit perfekta 64,81,85or direkt från huset och de som kommer drickas framåt blir säkert en av de större upplevelserna. Du vet att jag gillar CdE men så många av dem har varit huslagrade och jag bara ge Henriot en eloge för att de släpper så många gamla viner.
Lovar dig att en 64a direkt från Salon skulle få dig att falla i gråt också. Vet att du inte tycker att 97an av Salon är bra men om 20 år när vi poppar några kommer du ändra dig. Så håller Salon högt som prestige, men inte som enskilt hus pga att de endast gör ett vin. Där leder naturligtvis Krug följt av Roederer, Philipponnat och Billecart-Salmon utan rangordning.
Jimmy Forsman skrev:hade väl varit en mycket onödig tråd att låsa upp.
Speciellt efter som låsningskommentaren var så otroligt kompetent.
shorepower skrev:Vad gäller gamla lagrade, jag tycker Salon 76 på magnum visade på vad vinet kan leverera.
Jos skrev:Enligt Juhlin och de flesta som verkligen kan Champagne så är tydligen Salon generellt sett aningen vassare än Krug. Även om man jämför med Krugs finaste prestiger.
CH skrev:Vi får hoppas att denna tråden inte spårar ur som den gjorde förra gången vi skulle rangordna champagner.
http://www.finewines.se/vin/favoritchampagnerna-i-rangordning/msg19442/#msg19442
Elvis skrev:Visst, det är häftigt att ett 25 år gammalt vin kan vara så ungt, men så himla bra tyckte inte att den var (än). Lanson 1979 som vi drack samma kväll tyckte jag var mycket bättre.
Men inte rent tekniskt va ?Jos skrev:Enligt Juhlin och de flesta som verkligen kan Champagne så är tydligen Salon generellt sett aningen vassare än Krug. Även om man jämför med Krugs finaste prestiger.
CH skrev:Vi får hoppas att denna tråden inte spårar ur som den gjorde förra gången vi skulle rangordna champagner.
http://www.finewines.se/vin/favoritcham ... /#msg19442
shorepower skrev:Hur är det mattenkunskaperna? Nuvarande år är 2012. Om vi drack en Salon från 1976 så var det hur gammalt?