This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vilka tillverkare i Champagne är biodynamiskaodlare?
Om ni skulle göra en top 3 lista hur skulle den se ut då?
Kör inte Selosse bio?
Plöja med häst har jag inga problem med, det finns nog bra belägg för att det är gynnsamt för marken. Man behöver inte odla biodynamiskt för det. Läs gärna Anders Öhmans blogg för en inblick i vad som ligger bakom stolligheterna: http://ohmansmatovin.com/2012/08/03/rudolf-steiner-om-biodynamik-ett-referat/
Plöja med häst har jag inga problem med, det finns nog bra belägg för att det är gynnsamt för marken. Man behöver inte odla biodynamiskt för det. Läs gärna Anders Öhmans blogg för en inblick i vad som ligger bakom stolligheterna: http://ohmansmatovin.com/2012/08/03/rudolf-steiner-om-biodynamik-ett-referat/
Jag tror inte heller på kohorn eller liknande men det har verkligen blivit en polarisering här. Ser det inte svart-vitt. Vissa odlare följer principer om hur marken ska brukas som jag tror på. Har aldrig förstått polariseringen där den ena är fel och det andra rätt. För mig gäller det att se var odlaren levererar.. Öser de på tillsatser undviker jag deras viner (inte alltid helt lätt att veta) och säljer de "naturvin" som luktar finkel dricker jag inte det heller.
Det jag tor Larseman (och jag) reagerade på var ordet "biodynamisk" och det har INGENTING med debatten om ekovin/naturvin att göra. Det är absolut inget likhetstecken mellan Ekologisk och Biodynamisk odling. Ekologisk/naturlig går ut på att bruka jorden på ett naturligt sätt som är bra för miljön etc, men biodynamisk odling är ett hokus pokus där man blandar in astrologi och man ska som ovan sagt gräva ner speciellt preparerade kohorn och hjortmagar och även lägga barkbitar av ek i ett kranium av ett husdjur och gräva ner i mark där det kommer mycket regnvatten osv osv. Så visst, huvudsaken är att ett vin är gott och välgjort, om druvorna är odlade på ett sätt som är bra för naturen desto bättre, men att sträva efter att de ska vara odlade på mark med nedgrävda magar, urinblåsor, kranier mm från olika djur för att druvorna ska bli vitala och få förnuft och förnimmelseförmåga mm känns inte riktigt seriöst. För en kort bra beskrivning av biodynamiskt jordbruk läs gärna här svenska i wikipedia. Vi kanske är ord-nazister som bara reagerar på ett ord som ofta används fel i samhället och trådskaparen egentligen menade ekologisk, men det är ju ändå bra att få veta vad ordet egentligen står för.
Françoise är för övrigt superkänslig vad gäller svavel. Lite roligt att lyssna på en del andra odlare som suckande sa något i stil med "ja, provning med Françoise, då blir det bara massa gnäll om svavel i mitt vin"Françoise Bedel är en riktig bananas-biodynamiker, men de gör ganska smarrig skumpa för sin prisklass (om man gillar när det legat länge sur lie). Även ekologiskt, såklart.