This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
+1Jacques Selosse
David Léclapart
Agrapart
Dessa tre tycker jag är i en klass för sig! Men även jag lyfter gärna fram Leclerc Briant också.
Vilka tillverkare i Champagne är biodynamiskaodlare?
Om ni skulle göra en top 3 lista hur skulle den se ut då?
Top tre lista :
Cédric Bouchard
Jacques Selosse
Jérome Prevôst
De som är certade i Biodyvin finns här: http://www.biodyvin.com/fr/nos-adherents.html (Biodyvin är den franska organisation som äger varumärket biodynamik i Frankrike.) Sen finns det ju många som inte är det men som kör med ett valfri mängd av biodynamiska metoder såsom t.ex Larmandier-Bernier och Marguet som nämnts här ovan.
Om biodynamiska viner anser jag följande: Jag tror till att börja med att Steiner var en bluff och att det finns saker i hans lära som antagligen inte har någon påverkan alls på vinet (han pratade jordbruk, inte vin till att börja med). Däremot tycker jag att det är fel att säga att biodynamiskt inte är ekologiskt om man menar att det på något vis skulle vara finare att vara ekologisk. Om man tar Olivier Humbrecht i Alsace som exempel så är han t.ex av åsikten att certifierat ekologiskt jordbruk tillåter för mycket saker som han inte tycker är bra (nu lägger jag orden i hans mun men jag antar att han bland annat menar att koppar är dåligt för jorden vilket är en vanlig invändning mot ekologiskt jordbruk som tillåter detta) och helt enkelt är en certifiering som är för lätt att få och därmed inte egentligen är värd nånting, det blir bara ett säljknep, lite som att sätta en av alla de där vintävlingsklistermärkena på sin flaska. En biodynamisk certifiering (I biodyvin) i hans ögon är helt enkelt tuffare att uppnå och behålla och blir därmed ett kvalitetssigill eftersom det omfattar hela produkten, vingården OCH vineriet. Av alla producenter jag träffat och pratat med om just biodynamiska principer är i princip samtliga något genererade när man frågar om rot och lövdagar och månkalendrar eftersom de också verkar tycka att det är vidskepligt men eftersom man i 100% av fallen anser att helheten i systemet är det som räknas, dvs, hur ser vingården ut efter att jag gått från vilket vingårdsbruk man nu kommer från till biodynamiskt så säger samtliga att det märks en enorm skillnad dels i vingården som verkar leva och må mycket bättre än innan, men framförallt i glaset.
Jag kan leva med att man blandar in saker som eventuellt inte har någon som helst påverkan mot att slutprodukten - det som hamnar i mitt glas - blir bättre och bara blotta förekomsten av inslag av vidskeplighet och nonsens invaliderar inte hela läran.
Om vinet i glaset gör mig tårögd av lycka, får tillverkaren gärna skörda från plantor planterade ortogonalt mot jordmagnetiska fälten, i nymåne samtidigt som en 50-årig jungfru springer naken moturs runt planteringen med ett rökelsekar fyllt med gethår. Om det är det som krävs man ska inte underskatta ritualers betydelse ifråga att sätta fokus där det betyder nåt.
Det där är min topp-tre också!
Varför försvinner alltid just mina radbryt när ni andra får det så fint och luftigt?
Mycket intressant! Det visste jag inte.Ca 70% av Cristal är biodynamiskt odlat nu.
Det hade jag helt missat! Well done, Roederer! Det ska bli mycket intressant att se hur Leclerc Briant klarar sig när de befintliga lagren tar slut.Leclerc Briant sålde sina biodynamiska vingårdar till Roederer 2012, efter de blev de största biodynamiska odlaren i Champagne.http://www.decanter.com/news/wine-n...r-now-champagne-s-biggest-biodynamic-producer
Jag gillar också Francois Bedels matiga champagner.
Är inte Eric Rodez ekologiskt/biodynamisk? Tycker de flesta "terroirirster" brukar vara det.