This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Helt rätt, Har en själv och den är riktig bra!Den här är sjukt bra . Finns med både ytgivare och insticksgivare.
En så'n här kanske?Den där Thermapen verkar grym (och jag ska köpa en) men om man också vill ha en som man kan ha i en stek medan den är inne i ugnen, vad skulle ni rekommendera då?
tänkte precis leta fram en länk till de vi kör med på jobbet. men du han före !Den här är sjukt bra . Finns med både ytgivare och insticksgivare.
There's no kill like overkill! Du får komma ihåg att alla inte har så roliga leksaker på jobbet, men behovet av lek är lika stort...tänkte precis leta fram en länk till de vi kör med på jobbet. men du han före !
Dock kanske det är lite overkill att ha de hemma
Den var riktig nice!Thermapen är grymma. Annars kan man ju alltid köra Kickstarterspåret (mitt nya "sidoknarkande" utöver vin och klockor )
https://www.kickstarter.com/project...y-wireless-smart-meat-thermom?ref=fundedtoday
Att använda thermoelement på så låga temperaturer är väl rätt dåligt eftersom utspänningen är så liten att onogrannheten blir stor.Utifrån ett rent instrumenttekniskt perspektiv (jobbar med instrument till oljeindustrin v.g temp, nivå och tryck när jag inte dricker vin förstås) och lite matlagningsintresse också, så skulle jag framför allt se till att termometern har en så tunn och liten spets som möjligt för att undvika att mätpunkten i köttet blir nerkyld när spetsen sätts in (inget problem i stekar förstås med permanent insatta prober men väl i mindre köttstycken). Det blir mindre läckage av köttsaft också ju mindre hål man sticker.
Sen är jag ganska skeptisk till den utbredda användningen (verkar det som i alla fall) av thermoelement typK (Thermocouple) som de flesta verkar använda sig av. Förmodligen en prisfråga men dessa är inte speciellt noggranna sensorer och dom driver iväg i noggrannhet med tiden om mätelektroniken inte har en inbyggd referens (vilket normalt brukar vara en Pt100-sensor av bättre noggrannhet) och det har knappast instrument i den här prisklassen jag sett hittills.
Möjlighet att kalibrera är ju också en fördel om man vill vara noggrann vid sin mätning.
Går ju lätt att kolla hur bra ens instrument mäter vid 0 och 100gr vilket man bör göra då och då och avvikelsen kan man ju enkelt bara skriva ner på instrumentet eftersom såna här enkla instrument sällan går att kalibrera om.
Det verkar finnas kökstermometer med Pt100-sensor men ganska dyra tyvärr (och våra på jobbet är väldigt mycket för stora om man inte lagar Dinosauriestek då förstås) så jag har kört på ganska billiga handhållna små grejer som jag köpt några olika online från DX.com t.ex. Sedan kollar jag dom då och då för att se hur dom mäter och kasserar dom helt enkelt när dom inte är ok längre. Mäter inte så ofta temperatur i mindre köttstycken utan går mer på känsla och spänst i köttet för att avgöra hur genomstekt det är.
Till köttstyckena på grillens rotisseri (eller i ugnen) har jag en som är trådlös och transmittern/sändaren hamnar på spettet utanför grillen och kan rotera med runt och fortfarande mäta. Kommer inte ihåg vad det är för en sort men den fungerar helt ok. Den är sådär i noggrannhet (+/-2-3gr) men de spelar inte så stor roll eftersom man ändå inte kan vara säker på att mätpunkten är just den kallaste i köttet.
Mina 2 cent bara.
Njae det är väl inget större problem om man konstruerar sin mätkrets efter temperaturområdet men du har rätt i att thermoelement är mer lämpade för höga temperaturer än t.ex Pt100. Det stora problemet med dom är dock åldringen och den drift det för med sig. Man pratar typiskt om en drift/åldring som motsvarar flera grader/år.Att använda thermoelement på så låga temperaturer är väl rätt dåligt eftersom utspänningen är så liten att onogrannheten blir stor.
Bäst vore väl fyra PT 100 antiparalellkopplade i en Wheastonebrygga tänker jag? Eller överdriver vi nu igen?
-Nu är vi dock långt ifrån behoven för innertemperaturen på en entrécôte tror jag...