Intressant tråd!
Inget skåp här, men vi inredde ett rum i källaren (två okopplade fönster som vi isolerat och satt skivor för från insidan - skall muras igen endera året). En av innerväggarna gick jag lös på med en bilhammare och monterade in en Winemaster 50S och vi är väldigt nöjda med den efter snart två år. Rummet håller ungefär 30 kubikmeter, men nu börjar jag bli lite orolig att det är för litet (alternativt att inköpsavdelningen har tappat förståndet...). Men det löser sig säkert med lite smartare organisation därinne.
Vi har mellan 9 och 10 grader och relativ luftfuktighet på 65-70%. Aggregatet är väldigt bra: håller både temp och luftfuktighet inom snäva intervaller året om (även under extremsommaren förra året). Filter skall bytas varje år. Vi satsade på IKEA Ivar hyllsystem - både med trähyllplan och flaskställen i metall (många!). Interiören skall få sig en makeover - inte minst skall det gamla innertaket ersättas med PU-skivor och träspont. Lite LED-belysning, klinker på golvet, och ni ser att fantasin kan springa iväg med en!
Jag tror konceptet att ha flera olika lagringslösningar (hyllplan, "kryss" och flaskställ) är vinnande. Vi har galet mycket champagne i olika former (även prestige och magnum och "presentkartonger" à la DP, WC, Cristal, Krug, etc.) och det finns alltid någonstans där de vilar bra, men visst är det mycket logistik när det omsätts och blir "hål" här och där. Försökte att ha ett system i början, men det sprack ganska snart efter vinresor och systembolagsräder, så nu är det i stora drag "huller om buller" som gäller, men järnkoll genom appen CellarTracker. Det är mysigt att gå omkring där nere i skidkläder, toppluva och en aning för kall Armagnac i glaset!
Någon annan som har Winemaster eller annat kylaggregat?