Borjes_bubblor
Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Tack!
Har special club längst ner, sedan prestige uppifrån det och vanliga årgångschampagne längst upp. Längst fram har jag de som skall förtäras i närtid.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tack!
Tack!! Det är främst Krug-flaskorna som inte vill samarbeta.
Tja!
Jag har precis beställt en mquvee-vinkyl. Rymmer 48 flaskor om jag inte missminner. Vad är det rimliga att kunna få in? 35? Orolig att det blev en för liten.
Tar gärna emot lite input gällande mquvee också.
allt gott
Funderar du på ungefär hur många champagne flaskor du kan få in? Beror lite på hur hyllorna är men generellt kan man räkna på 60% av vad som sägs, har jag fått berättat för mig av Vinkylen.se och vinlagring.se
tyvärr har man alltid för liten kyl, spelar ingen roll hur stor man köper
Någon som vet vilken av hyllorna som passar bäst för champagne?
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2662
https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2663
Jag skulle säga den sista hyllan.
I min förra vinkyl hade jag två Collector-hyllor och de dög rätt bra till magnumbuteljer men rätt kass till halvmagnum.
Jag tänkte köpa ett par stora vinkylar för att ha på landet för långlagring, är det något annat jag bör tänka på förutom yta? Ljudnivå är inget problem, vill egentligen bara få in så många flaskor som möjligt och se till att de kan lagras bra under en längre tid.
När börjar det bli mer praktiskt/ekonomiskt att göra ett vinrum istället för vinkyl? Antar att uppvärmning under vintern då skulle kosta en del med tanke på att vi aldrig är på landet under vintern så det blir väldigt kallt.
Jag tänkte köpa ett par stora vinkylar för att ha på landet för långlagring, är det något annat jag bör tänka på förutom yta? Ljudnivå är inget problem, vill egentligen bara få in så många flaskor som möjligt och se till att de kan lagras bra under en längre tid.
När börjar det bli mer praktiskt/ekonomiskt att göra ett vinrum istället för vinkyl? Antar att uppvärmning under vintern då skulle kosta en del med tanke på att vi aldrig är på landet under vintern så det blir väldigt kallt.
Tack, visste inte att det fanns en minimitemperatur för kylskåpen, så lutar nog åt att bygga ett rum då istället. Har ett ca 8kvm förråd som skulle kunna bli vinrum, får bara fundera hur man ska isolera på bästa sätt.Jag skulle säga att valet mellan att bygga ett vinrum eller köra med kylar beror nog på hur mycket du ska lagra samt om man har tillgång till ett rum som går att göra om. Kylskåp likt som vinlagringsskåp behöver alltid ha en minitemperatur som inte från understiga 8 grader i rummet för då finns risken att de går sönder, så om du väljer det alternativet måste du ändå hålla någon form av minitemperatur i rummet även under vinterhalvåret. Har du mycket vin eller om tanken är att införskaffa mer vin så skulle jag välja att bygga ett vinrum istället om platsen finns såklart. Prismässigt tror jag att du får en billigare driftskostnad i ett kylrum men blir kanske dyrare att bygga samt att installera beroende på antalet flaskor man ska ha och hur mycket av jobbet man väljer att utföra själv med ett vinrum. Skulle uppskattningsvis säga att om vi pratar kostnader så blir ett vinrum mer värt efter ca 500-600 flaskor. Hoppas det är till någon hjälp.
Tack, visste inte att det fanns en minimitemperatur för kylskåpen, så lutar nog åt att bygga ett rum då istället. Har ett ca 8kvm förråd som skulle kunna bli vinrum, får bara fundera hur man ska isolera på bästa sätt.
Vill bara påpeka att vissa vinlagringsskåp ska klara lägre inomhustemperaturer än 8 grader, t.ex. Climadiff-skåp med "winter-system".Tack, visste inte att det fanns en minimitemperatur för kylskåpen, så lutar nog åt att bygga ett rum då istället. Har ett ca 8kvm förråd som skulle kunna bli vinrum, får bara fundera hur man ska isolera på bästa sätt.