Jag har testat en del bra spanska rosé men dom franska tycker jag ändå är oslagbara. Mmmmm, rosechampagne, fan vad sugen man blev nu, jag har hittat en fransk vinbutik här i Barca, man kanske skulle besöka den under eftermiddagen. Var förresten på Minuty för cirkus ett och ett halvt två år sen, ett kommersiellt men väldigt trevligt rosé, körde hem över 30 flaskor, höll på att bli roséalkis efter det.
Dom gör också rätt intressanta vita men deras röda var inget att hänga i julgranen direkt.
Det krävs ofta en del lärpengar innan man hittar det man vill ha. Men vad tusan, gör man ett fynd på varje halvt drickbar flaska får det vara värt det.
Jag köpte aldrig några röda testade dom bara på gården, blev 20 rosé 4 magnum, Minutys rosé har så sjukt sköna flaskor också, och sen ca 10 vita.
Vi bilade från Spanien till Frankrike och var i krokarna runt St Tropez, det här var i Maj månad förra året tror jag, lungt och skönt där då, efter en vinfylld lunch och glada i hågen så bestämmer vi oss för att åka till Minuty eftersom det ligger i närheten, efter ett par förklaringar senare från kringstrykande fransmän så sladdade vi in på gården. Helt tomt, ingen som jobbade, bara en unge på en liten cykel, efter en kvart kommer en ung tjej springade, hon öppnar upp och vi står och smakar av vinerna tillsammans med henne, vi fyller bilen med rosé och fortsätter tillbaka mot Nice där vi hade hq, på vägen åker vi förbi en strutsfarm och bestämmer oss för att köpa lite kött, blev stor fest på kvällen med grillad strutsfilé och en jävla massa rosé. En liten anekdot om en trevlig dag med god mat och en impulsprovning i Provence.