@Stina Vilken årgång av Coulee de Serrant? Och på vilket sätt var det odrickbart? Tror du man kunnat lufta sig till samma resultat med säg 24 h luftning?
Minns inte vilken årgång det var, men jag öppnade först en flaska som jag köpt för två år sedan, men den var korkad. Jag hade den öppnad en timme innan jag bestämde mig för att den verkligen var korkad eftersom jag vet att Coulee de Serrant doftar mysko i början, så jag tog en som jag inhandlat på bolis samma vecka, dvs i våras. Det var alltså en ny årgång. Den doftar, nej osar (
), svavel, instängd gammal källare och gödsel när man korkar upp den. När man köper en låda brukar det ligga med en lapp att vinet måste öppnas långt i förväg. Att hälla upp på karaff, snurra runt ett dygn i förväg rekommenderas. Man får samma resultat som med vispning.
Resten av vinet hällde jag på karaff och snurrade och snurrade i en timme, hällde tillbaka på flaskan och åkte iväg och höll kurs. Väl där hällde jag på karaff igen och snurrade och snurrade i en dryg timme till. Det blev nästan lika bra som med vispen. Hade 2-3 cl kvar i flaskan efteråt, och den slatten var fantastisk en vecka senare.