Wow, kul att läsa era recensioner. Jag var lite fundersam kring hur de skulle se ut men det verkar som att vi har kommit överens rätt bra.
Jag läste varken på flaskan och kunde hålla mig från att läsa något här, så nedan ser ni mina tankar.
Utseende: Tät, kompakt mörklila färg med ljuslila/lila-cerise kant. Färgen är så tät att vinet är gränsande till ogenomskinligt.
Doft: Varm, kryddig med en snarare generös frukt än syltig. Björnbär, svarta och röda vinbär, vissa örtiga inslag som domineras av lagerblad som mest framstående ton. Fatkaraktären ligger i bakgrunden som en lite rostad ton, kanske kakao? Efter några varv i glaset kommer en dos av sval mynta tillsammans med mer björnbär.
Smak: Ungt, kompakt och med bra, fräsch syra. En god portion mörka bär (lite slutet?) tillsammans med tydliga, omogna tanniner. Jag får lite vibbar av skalsträvhet... En kvarliggande hetta i munnen som ebbar ut i mer mynta/pepparmynta.
Det känns lätt stenigt i inledningen och den torra, svala känslan av mineral ligger kvar i munnen tillsammans med efterhettan.
Overall: Utan att kolla upp fakta får jag intrycket av att 2011 var lite svalt med kanske en god portion sol? Ett gott vin men det är fortfarande slutet och behöver tid. För 180 kr får man ett godtagbart vin som definitivt behöver ett par år på nacken!