SV: Vin som man bara måste köpa för att etiketten/flaskan är så läcker
Kunde inte låta bli liknelsen mellan Ch9 och pappvin, för mycket smakar verkligen apa i min mun. Parker har ju skrivit om Clos St Jean 2007 som det bästa han någonsin har provat - och det får mej att avsluta den prenumerationen. Det är helt säkert hans ärliga åsikt, men mina erfarenheter av just Clos St Jean är att det är mer eller mindre odrickbart. Nu har jag iofs bara provat Tradition, men att nivån på restsocker och alkohol skulle vara lägre i prestigecuvéerna är svårt att tro. Ch9 i dess absolut värsta form. Har man så olika smak är det nog bäst att bara lämna förhållandet.
Sen kan jag visst uppskatta en bra Vieux Donjon eller Clos des Papes, kanske inte som ett vin för en supermiddag, men som ett bra biffvin en mellanfredag. Men det skall lagras, en ung Ch9 ger mej ingenting. Man kan låta som en sur gammal gubbe som hellre vill ha Bourgogne, men jag tror att Parkers rating av 2007 i Ch9 är början till slutet för hans makt. Det är nog för många som hellre dricker Bonnes Mares än Deus Ex Machina när den senare kostar dubbelt så mycket.