Verkar som min plan med att hitta "under the radar" supertuscans, valtellina superiore eller överpresterande byviner från typ 2005 var svårare att genomföra än jag trodde.
Hur är det med servisen i butikerna som nämnts? Kan man fråga efter en viss typ av vin sedan letar de upp det som ligger närmst och är mest prisvärt?
Om t.ex. säger att man är ute efter det bästa fullmogna oldworld (ingen ny ekfatssmak) vinet för 30 pund (gärna cab, merlot, nebbiolo, aglianico eller pinot noir) som finns i butiken då tar de fram de vinet som de själva tycker är bäst utan tanke på marginaler etc?
I the Sampler är det precis så. Där får man aldring någonsin en känsla av att de försöker sälja vin till dig. Det är som att diskutera med andra kunniga vinintresserade, och en stor fördel med deras "sampling concept", är att personalen har smakat på det mesta de säljer. Samma gäller nog Handford, Roberson, Lea & Sandeman och andra independent vinbutiker jag har erfarenhet av.
Din plan går säkert att uppfylla, men knappast hittar du allt i en enda butik. Det finns ett enormt utbud vinhandlare, varav många inte har fysiska butiker alls. Lönar sig således lite att kolla på deras hemsidor i förväg om du är ute efter något särskilt.