Siripim
Medlem
var köpte du den? har bara sett den på amazon som begagnad för 100+ gbp.Precis fått hem boken "The wines and vineyards of Portugal" av Richard Mayson. Finns det bättre nattläsning?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
var köpte du den? har bara sett den på amazon som begagnad för 100+ gbp.Precis fått hem boken "The wines and vineyards of Portugal" av Richard Mayson. Finns det bättre nattläsning?
Köpte den på engelska Amazon. 75 gbp ink fraktvar köpte du den? har bara sett den på amazon som begagnad för 100+ gbp.
aaahhh. aoouucchh. beazley-arkivet är slut. provar mig nu igenom landet via delectable och CT.Köpte den på engelska Amazon. 75 gbp ink frakt
Akta dig för att gå vilse bland de lätt konstiga druvorna som ibland förekommeraaahhh. aoouucchh. beazley-arkivet är slut. provar mig nu igenom landet via delectable och CT.
Tack för tipset! Kanske kan bli en julklapp till migFör alla Piemonte-tokar därute. Kanske kan denna bok vara av intresse? Jag vet att både @Larseman och @vininfo.nu har stundande utbildningar inplanerat i ämnet. Huruvida kvaliteten är hög låter jag vara osagt, men ny är den: http://www.amazon.com/gp/aw/d/0520273265/ref=redir_mdp_mobile
Absolut!Tack för tipset! Kanske kan bli en julklapp till mig
Här är en diskussionstråd om den: http://www.wineberserkers.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=105573Att den ges ut av University of California Press ser jag som ett gott tecken.
Jag fick hem boken för någon vecka sedan. Jag har inte hunnit gräva ner mig sådär väldeliga i den ännu, men jag gillar det jag läst hittills. Den kritik som finns i tråden på wineberserker tycker jag är en smula fånig (som några medlemmar där också påpekar). Vissa verkar tycka att en vinbok framför allt är till för att man ska kunna läsa om sina favoritproducenter; och utelämnande av någon redan kanoniserad firma leder följdaktligen till sågning. Varför man nu tycker att det är så intressant att läsa om producenter man redan känner till förstår jag inte riktigt, att läsa om okända vinbönder (om de vet vad de gör förstås) är väl ändå mycket mer givande (?). Bill Nansons bourgognebok fick samma kritik när den kom. Fast där var den ännu löjligare, Nanson hade där t.o.m. en uttalad ambition av att blanda mellan kända och okända producenter. Men snart hördes: 'Varför är inte domaine x med, de gör ju görbra vin, skitbok'.Här är en diskussionstråd om den: http://www.wineberserkers.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=105573
Den är helt klart värd att ha som grund om man vill lära sig mer om vin. Mycket fakta utan att grotta ner sig alldeles.Någon som har läst denna?
Verkar spontant vara en ganska bra nybörjarbok, tror att jag fortfarande ska hålla mig i det träsket. Blir alldeles för uttråkad när vin bryts ner i för stora detaljer, speciellt då jag inte har "druckit & analyserat" så länge.
Jag är tveksam. Mölstad har en hel del kunskapsluckor så jag har svårt att rekommendera något han skrivit utan att ha kontrollerat, men @thunberg verkar ju ha gjort det.Någon som har läst denna?
Verkar spontant vara en ganska bra nybörjarbok, tror att jag fortfarande ska hålla mig i det träsket. Blir alldeles för uttråkad när vin bryts ner i för stora detaljer, speciellt då jag inte har "druckit & analyserat" så länge.
http://www.adlibris.com/se/bok/nya-stora-vinskolan-9789189614246
Håller med, en mycket bra och lättillgänglig nybörjarbok. När man har lärt sig mer så inser man att det finns en hel del faktafel, men det gör inte så mycket. Fyller sin funktion alldeles utmärkt.Den är helt klart värd att ha som grund om man vill lära sig mer om vin. Mycket fakta utan att grotta ner sig alldeles.
Förvisso men även om min kunskap är lägre än din gör detta inte din kunskap komplett!Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
Saken är väl den att om man försörjer sig på heltid på vinskrivande har man lite högre krav på sig än om man skriver på ett vinforum på fritiden.Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
Det stod möjligen inget om jantelagen i samma tempel?Försvara Mölstad trodde jag aldrig jag skulle göra - men när jag ser en av forumets besserwissrar uttala de övermaga orden att han "har en hel del kunskapsluckor", känner jag för en resa. Till Apollontemplet i Delfi, där det står inristat "Gnothi seauton, känn dig själv".
Kul!Det stod möjligen inget om jantelagen i samma tempel?