SV: Vingårdsbesök Beaujolais
Liten kort reseberättelse!
Åkte med barnen och det stod snabbt klart att det inte gick att ägna alla dagar åt mörka vinprovningskällare... Totalt tre vingårdsbesök blev det:
Julie Balagny (Fleurie)
Åkte hem till hennes hus där hon och två vingårdsarbetare hinkade vin och åt stinky cheese. Tung arom av alkohol och Gauloises utan filter. Hon har inga egna vinifierings och lagringsfaciliteter, utan hon hyr in sej hon en annan vinbonde några km bort. Hon hoppade in i vår bil och visade vägen. Under vägen berättade hon att hon använder praktikanter från vinutbildningarna som arbetare. Väl framme skär hon upp den mest fantastiska korv jag någonsin smakat och tar upp fatprover från sina 2012
r. Då min franska inte är felfri så förstår jag inte riktigt allt, men det är två viner på faten (från olika lägen). Båda är så bra att tiden stannar. Dessa ögonblick var utan tvekan de största vinupplevelserna på denna resan. Sådan mineralitet och superren frukt! Fick lite Leroyvibbar... Det vin som kommer från granitjorden (om jag förstod rätt) har lite mer kropp och är bara ett måsteköp när de släpps i september! 3 hektar mark, låg avkastning. Hennes vintunnor fyller inte mer än ett normalt svenskt badrum...
Julie är på lite partyhumör och korkar upp både 2010 och 2011 efter det. Nu snackar vi inte små smakprover, utan konstant påfyllning i glasen (jag kör inte!). 2010
rna är nästan bättre än 2012, fått lite mognad som gör vinet väl. 2011:an är vek i jämförelse, och hon berättade att hon hade stora problem med mognaden (eller sjukdom?) och fick kasta mycket druvor. Således gjordes bara ett vin 2011.
2011 är det enda vin som finns till salu (tyvärr) men det är ett vackert lätt vin med ren frukt. Hon verkar tycka om oss och vi får köpa ett par lådor till ett pris vi inte får nämna till den svenska importören... Vilket sjukt bra besök från start till slut, och vilka viner kvinnan gör!
Lapierre
Jmf med Julie är detta rena industrin, men det är i liten skala med allmänna mått. Sonen Lapierre gör ett otroligt jobb för oss svenskar. Först får vi följa efter hans bil upp till odlingarna i Morgon. Vi får känna på jordmånen, se stockarnas beskärning. Tillbaka samma väg och sedan provar vi Morgon 2010, 2011 och 2012 med och utan svavel + ett extra vin som jag aldrig riktigt förstod vad det var (= 7 flaskor öppnas för oss). Det är extremt tydligt att vinerna utan svavel har en helt annan komplexitet och fräschhet. Konstigt nog framstår 2011 här som det bästa vinet. 2012:an känns lite tunnare (kan vara pga av att de buteljerades när vi var där). Han berättar att 2012 var ett stort problemår eftersom det var extremt torrt hela sommaren, sedan kom tre veckors störtregn strax före skörd. Jmf med Balagny så är hans viner lite mer "traditionella". De har inte den där extrema aromaticeten, men har å andra sidan mer kropp och längd. Vi berättar också att han säljer allt han producerar redan innan skörd, men sparar lite för besökare (som han inte tar emot boken). Vi får köpa 2012
r, och köper bara osvavlat.
Saumaize
Passar på att besöka en odlare i Pouilly-Fuissé som ligger nästgårds. Vet inte mycket om denna, men den hade en stjärna i boken och vi får en väldigt fin mottagning. Jag tycker vinerna har lite för mycket ny ek (bara 20% nya ekfat dock). Men det är bra viner och vi handlar lite av det som vi gillar bäst. Vingårdar runt Solutréklippan.
Vi ringer, mejlar, faxar och t.o.m knackar på hos
Foillard under hela veckan med det verkar helt stängt. Han var väl iväg på något i världen antar jag
Summa: Vilket bra område att besöka som vinturist! Otroligt bra och generöst bemötande av alla tre vi besökte. Det är mycket snack om biodynamik, men både Balagny och Lapierre avfärdade det som idioti (det trodde jag inte på förhand). De gör vin utan gifter och helst utan svavel. Men magiska kohorn skrattade de båda åt. "Vi gör vad vi kan för att göra det bästa vinet". Balagny hade dock total svavelfobi och svavlade inte ens de tomma faten, utan sköljde ur dem med vindestillat (60%) före påfyllning. Lapierre svavlade dock alla fat.
Det kalla och blöta vädret just nu gjorde att nästan hela Beaujolais låg täckt i en besprutningsdimma. Vi cyklade en dag och det gick knappt att andas. Fick mej att inse hur otroligt lite vin som görs ekologiskt i detta område... Hos Lapierre växte ogräs och blommor, i resten av Beaujolais var marken bar mellan vinstockarna...
Väldigt nära Beaujolais ligger den trestjärniga krogen
Georges Blanc (Vonnas) vilket vi besökte en kväll. Nu i efterhand är jag rätt kritisk även om flera av rätterna var absolut toppklass. Men en trestjärnig krog måste väl bjuda på absolut perfektion? Är det OK att skicka ut en vinlista där 70% av vinerna är överstrukna med blyerts? Vi ville ha en Chablis till förrätterna, av c:a 30 viner fanns bara tre tillgängliga? Det fanns 10 olika Dauvissat på listan, alla var slut! Vi beställde en Foillard Cote de Py 2008 till köttet och fick en Foillard Morgon 2007 istället? Fast det som gjorde mej mest orolig var ostvagnen, den Camenbert jag fick var stenhård som från vilken COOP nära butik som helst. En trestjärnig krog kan ju inte bara servera en helt omogen vitmögelost? Att det var ett stort hål i väggen på toan och att konjakservitören kom in med en adidaströja kan jag överleva.
På vägen hem körde vi igenom alla de stora vingårdarna i Bourgogne, åt lunch i Nuits-St-Georges. Stannade till vid Romanée-Conti raderna (jisses vilken liten yta!). Slängde mej över muren och fick tag i en slängd vinstock vid kanten (avfall). Den skall ramas in!