Vill nog påstå att Zalto Bdx och Burgundy är överlägsna som vinglas, så dock tyvärr också i icke hållbarhet. Köper mina i 6 pack från vinglaset, även karaffer. Går säkert att hitta billigare?
Håller med om att Zaltos vinglas är överlägsna. Har man väl börjat går det inte att sluta. Jag kan inte peka ut ett enskilt glas som fungerar till alla viner, men under hot om att tvingas dricka enkom boxviner i en månad kan jag skala ner till två glas; Bx-glaset och vitvins-glaset, därefter komplettera med Bourgogne och sist Universal. Om man är lite enkelspårig och bara dricker Meursault och Barbaresco, tja då kan man ju börja med Bourgogne-glaset och sedan vidga sina vinvyer något.
Hemma hos oss tycker vi att
- Bourgogne-glaset är utmärkt till bland annat både röd och vit Bourgogne, Nebbiolo, mogen Champagne och även Syrah (vissa norra Rhônare trivs bättre i Bourgogne-glaset än i Bx-glaset samt även än i Riedel Vinum Syrah).
- Bx-glaset bra till bland annat Bx, Cab sauv, Merlot, Tempranillo, Syrah m m.
- Universal-glaset är bra till bland annat Sangiovese, Tempranillo, Grüner Veltliner, Chenin blanc, lätt ekade/medelfylliga vita viner.
- Vitvins-glaset är bra till Riesling, Champagne, Chablis, sauv blanc oekade krispiga vita viner.
Vi håller på att prova oss fram med Zaltos två öl-/vattenglas till just öl, men har inte kommit i mål ännu.
Vi har inte upplevt några hållbarhetsproblem; hustrun råkade vispa ner ett Bx-glas från köksbänken och det enda som hände var att stjälken gick av. Själv har jag mot alla råd och regler vridit av en stjälk på ett vitvinsglas när jag höll i både kupa och fot när jag torkade glaset.
Våra Riedel Vinum-glas tjänstgör numera huvudsakligen på sommaren, och då som "utomhusglas". Det är inget fel på de glasen, tvärtom, de är mycket bra, men Zalto är snäppet vassare. Det jag möjligen kan invända mot Zalto är att formen påminner lite väl mycket om Iittala Essence och jag föredrar lite mer "klassisk" form på glasen. Dock, det är väldigt sällan som jag tittar i mig vin så det är ingen större sak egentligen.
På tal om Riedel så finns ju även deras serier Superleggero och Sommelier som är trevliga, men de ligger i en annan prisklass.
Finns Gabriel glas bara i en storlek månntro? Jag är frestad att testa, men misstänker att den idén inte går att få igenom hemma.
Namkrod; underbart vacker osthyvel!