This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Absolut inte, jag gillar dolda budskap ;D Men du är lättgenomskådad Hur är det med hållbarheten hos Zalto?
Sjödin skrev:Jag har Riedels Tempranillo(??) glas hemma som är fantastiska att dricka ur. Men, oooorka handdiska....
Nä, jag kör Spiegelau rätt över istället, in i maskin bara..
Henrik skrev:Hur är tjockleken på godset i Spiegelau? Jag är som sagt inte känslig men jag vägrar ha nån IKEA/Duralex-känsla på glasen.
Bra fråga, jag minns faktiskt inte. Jag köpte dem i Danmark där priserna (då i alla fall) var betydligt lägre.Henrik J skrev:Vilken Spiegelau-serie kör du?
Jag funderar nu på att införskaffa ett set (typ 24 st, 8 var av Bordeaux, Bourgogne och universal/vitt vin) billigare men bra glas, typ Spiegelau, att ha vid bjudningar, små hemmaprovningar, och vardagsdrickande. Men jag är lite kluven mellan främst deras Adina Prestige, Authentis och Grande Vino-serier. Hur är tjockleken på godset i Spiegelau? Jag är som sagt inte känslig men jag vägrar ha nån IKEA/Duralex-känsla på glasen.
Sen beställer jag kanske några få exklusivare glas, typ Riedel Sommelier (från Tyskland) och Zalto att prova och att ha bara för mig och damen när vi dricker bättre viner utan att bjuda nån.
Håkan70 skrev:Någon som använder Spiegelau Festival och diskar de i maskin? Håller de bra? Funderar på att köpa serien då det nästan är Ikeapriser på de just nu.
SV: Vinglas
Jag kör med Riedel Vinum Bordeaux och Vinum Chablis samt Juhlins Champagneglas. Jag måste erkänna att jag idag nog skulle köpt Vinum Syrah/Vinum Riesling som känns mer allround än förstnämnda par (men jag är absolut nöjd med dem). Vimum Riesling är ett oöverträffat allroundglas funderar på att byta ut mina Riedel Overture (som jag använder som tamedmigglas) till. Hur som helst blir nästa inköp Vinum Bourgogne och Sommelier Sauternes. Sedan får jag nog inte köpa fler glas. Juhlins Champagneglas är h-e svåra att diska.
Någon som har erfarenhet av Zalto?
Känns som att Orrefors Difference och julles champagneglas är galet lika eller?SV: Vinglas
2 glas har gått för mig. De är väldigt känsliga. Bra att dricka ur men verkar ha någon fel i konstruktionen
Julles glas är snäppet tunnare och går sönder bara man ser på dom.Känns som att Orrefors Difference och julles champagneglas är galet lika eller?
Tunna vinglas blir skörare, men sedan som jag har förstått så är det mycket också beroende på hur man efter blåsningen av glaset kyler ner glaset hur starkt det blir. Eftersom jag importerar Zalto så har jag hört mig för och man har en väldigt långsam nedkylning som gör glaset starkare. Personligen har jag bara haft sönder ett glas sedan jag började importera dessa munblåsta glas och det var pinsamt nog när jag skulle ha Zalto's chef på besök i Stockholm och jag körde ner diskborsten en halvtimme innan (stressad) och började vispa runt i Burgundy-kupan - annars så är det det ända vinglaset jag haft sönder på över ett år. Även om många vinglas som Riedel och Zalto är dishwasher-qualified så skulle det vara självmord för mina vinglas oavsett om det är IKEA, Riedel, Orrefors, Zalto eller något annat märke då min Siemens-maskin har så otroligt dåliga hyllkonstruktioner så till och med ett vinglas från Lagerhaus blir glaskross i den. Den ända som håller i den maskinen är ISO-glas. Blir att köpa en Miele eller någon annan diskmaskin som tänkt på vinglas nästa gång.Julles glas är snäppet tunnare och går sönder bara man ser på dom.
Ingen som har någon ide vart man kan få tag i Lehmanns vinglas? har kontaktat dom men får inget svar.
Jag såg att Anders Landström skrev på Twitter att Lehmanns importeras i Sverige av FranskaVinlistan så prova att ta kontakt med dom. http://www.franskavinlistan.com/kontakt.php
Jag försökte också luska i det. Fick reda på att det var lehmann glas och att kanske netterberg importerade in sånna.Anders du pratade i podcasten med vinpratarna om ett champagneglas du köpt från en restaurang i Champagne. Vart kunde man hitta dom?
Jag såg att Anders Landström skrev på Twitter att Lehmanns importeras i Sverige av FranskaVinlistan så prova att ta kontakt med dom. http://www.franskavinlistan.com/kontakt.php
Anders du pratade i podcasten med vinpratarna om ett champagneglas du köpt från en restaurang i Champagne. Vart kunde man hitta dom?