Så jakten på det perfekta glaset fortsätter. Läste om ett nytt glas på marknaden designat av Kurt Josef Zalto (vet ej om det finns någon koppling) som heter Josephinenhütte, munblåst med lite egensinning design. Om det är vackert eller inte är väl upp till var och en att avgöra
Det dyker upp nya glasmärken hela tiden och såg faktiskt att självklart har man snappat upp på Finewines.se Josephinenhütte.
Jag började sälja Zalto 2012 som en av de första i Sverige, hade till och med deras tidigare VD på besök på mitt kontor i Stockholm och upptäckte dom redan för 12 år sedan nere i Österrike att många exklusiva vingårdar bytt ut sina vinglas mot Zalto.
Jag måhända vara en idiot, men jag har aldrig varit rädd att pröva på saker företagsmässigt som ibland gått sisodär och jag lämnar faktiskt Zalto bakom mig nu för Josephinenhütte. Jag har under årens lopp haft många varuprover hemma från glastillverkare och det har inte känts som det gjorde när jag upptäckte Zalto, men plötsligt fick jag samma passion åter när jag fick hem mina provglas från Josephinen. Jag var en smula skeptisk när jag bara såg dom som ett fotografi och det blir lite endimensionellt (speciellt i visa vinklar) och det upplever man inte när man sitter framför dom, utan det blir något artistiskt vackert istället (tycker åtminstone jag). Det är lite lustigt att Kurt Zalto får mig att lämna Zalto bakom mig, men han har ju själv också lämnat Zalto för länge sedan som man kan läsa om i en artikel i Forbes som jag skickar länk till nedan.
Företaget som sådant kan man säga är Tyskt-Österrikiskt eftersom man trots sitt huvudkontor i Tyskland har gjort Kurt Zalto som delägare och honom flyttar man inte så lätt från sin glashytta i Neu-Nagelberg. Där håller han i utbildning för glasblåsarna och det krävs långt erfarenhet och vanligtvis utbildning för att man skall klara av att göra så speciella glas som både Zalto och Josephinenhütte gör. Kurt Zalto själv har hunnit fylla 60 nyligen och han själv blåser inte så ofta glas nuförtiden då det tar enormt hårt på lungorna, men under utbildningen så visar han sitt kunnande. Josephinenhütte har mer på gång inom serien men det har varit besvärligt under Covid då man lanserade sin hemsida månader innan och en av de mycket skickliga glasblåsarna som bor i Tjeckien, men besöker Kurt Zaltos glasbruk vid produktion har nyligen gått bort i sviterna av Covid-19, men nu börjar produktionen komma igång på alvar och deras lager fyllas upp.
Jag har lite kvar på hemsidan att ordna med innan jag öppnar upp, men borde bli inom ett par dagar och jag hoppas att man skall lyckas bygga upp deras försäljning i Sverige, men precis som med Zalto kommer det ta sin lilla tid innan ordet går från mun till mun om dessa superlätta och tunna glas som inte skapar något som stör mellan dig och ditt vin.
Trevlig helg, mvh Peder
Forbes om Kurt Josef Zalto