Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällare Göteborg

Stefan Sjö

Medlem
Jag har mina viner på Eriksberg, vilket ju tyvärr är på Hisingen. Men jag får lagring av ~300 viner för 2000:- om året. Tillgång till mina viner 24:7 och tillgång till en trevlig lokal med allt som behövs för att prova lite vin. Och det har ju faktiskt hänt att jag besökt källaren mitt i natten...
Hej, har Eriksberg nån websida? Försökte googla men kom helt snett ;)

Stina

Medlem
För ett par veckor sedan var jag och kikade på ett nytt ställe som hyr ut vinfack, PorterPelle i Klippan ett stenkast från Sjömagasinet. Det såg otroligt fräscht ut, och borde vara helt säkert då det ligger i ett skyddsrum ;) Det finns ett litet rum för 6 personer som man kan sitta i och ta ner mat från restaurangen PorterPelle som ligger ovanför.
20180131_165714.jpg

fluff

Medlem
För ett par veckor sedan var jag och kikade på ett nytt ställe som hyr ut vinfack, PorterPelle i Klippan ett stenkast från Sjömagasinet. Det såg otroligt fräscht ut, och borde vara helt säkert då det ligger i ett skyddsrum ;) Det finns ett litet rum för 6 personer som man kan sitta i och ta ner mat från restaurangen PorterPelle som ligger ovanför.
Visa bifogad bild 12503

Så om ryssen kommer så får man palla sig dit och njuta av vinerna innan det är försent...

... du råkar inte veta prisbild eller vem man kan vända sig till?

BallyJ

Medlem
Vad säger FW? Får känslan av att Eriksbergs känns mest attraktivt både med event/provningar/BYOB samt mest lagring per krona.
Hur ser prisbilden ut för Eriksberg? Jag har några fack hos La Cuvee som jag skulle säga är hardcore lagring utan direkta möjligheter till en trevlig provning, började lagra där under 2019. Priset per fack är ca 2000:-/år och jag får in ca 120-130 flaskor per fack. För ändamålet endast lagring är jag mycket nöjd. Går Eriksberg ens att jämföra?

Vingubben

Medlem
Hur ser prisbilden ut för Eriksberg? Jag har några fack hos La Cuvee som jag skulle säga är hardcore lagring utan direkta möjligheter till en trevlig provning, började lagra där under 2019. Priset per fack är ca 2000:-/år och jag får in ca 120-130 flaskor per fack. För ändamålet endast lagring är jag mycket nöjd. Går Eriksberg ens att jämföra?
Du betalar 5000 kr i engångsavgift för ett dubbelskåp som totalt rymmer ca 300 flaskor. Du kan max köpa tre dubbelskåp. Årsavgiften är 3000 kr per år.

BallyJ

Medlem
Du betalar 5000 kr i engångsavgift för ett dubbelskåp som totalt rymmer ca 300 flaskor. Du kan max köpa tre dubbelskåp. Årsavgiften är 3000 kr per år.
Det känns ju helt ok med tanke på att möjligheterna att köra en provning eller bara öppna en flaska på plats verkar vara mycket bättre än för La Cuvee.

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Vad säger FW? Får känslan av att Eriksbergs känns mest attraktivt både med event/provningar/BYOB samt mest lagring per krona.

Eriksberg är överlägset avseende pris och lagring av det enkla skälet att det är en ideell förening så det finns inget vinstintresse. Lokalen är rymlig med två långbord och har kök så det går även att boka och arrangera rejäla fester. Som medlem har man tillträde dygnet runt. När det gäller event så har det varit lite tunt men det är på bättringsvägen och jag har hört rykten att fler importörer ska komma, bla annat Von Winning och Rare Wine Invest i vår.

Officiella medlemsprovningar av varierande kvalitet sker några gånger per år varav vissa är med middag.

Det enda minuset är väl läget beroende på var man bor och att det inte är några källarvalv som man slår huvudet i om man nu vill ha det... Dessutom ligger kylan ligger runt 14 grader så lite för varmt för att poppa skumpa direkt från källaren när man är otålig.:ängel:

Det känns ju helt ok med tanke på att möjligheterna att köra en provning eller bara öppna en flaska på plats verkar vara mycket bättre än för La Cuvee.
Det är inte bara okej det är fantastiskt! Brukar tänka att 5 000 kr i insats är ingenting mot vad det kostar att köpa en ny vinkyl. Finns även WC...;)

Last edited:

JonasBo

Medlem
Ja samlingsrummet på La Cuvee lämnar rätt mycket att önska.
Dock har jag läst att de inte hyr ut festlokalen för stora fester längre pga klagomål från de boende, så kanske öppnar det upp möjligheten för att hyra den för sansade provningstillfällen?! Jag undersöker :)

Toppen