Då har baksmällan lagt sig och jag har rotat fram noterna.
Flight 1, helblint, druva, ursprung (land), årgång, poäng
Vin 1:
Doft: mörka bär, svarta vinbär, målarlåda.
S: Något eldig, sötfruktigt, svarta vinbär, balsamico.
Trodde på Petite Sirah från USA, -09 85p
Facit Ratti Barolo Marcenasco -08
Vet inte varför jag tyckte vinet kändes så sötfruktigt att jag kom in på Petite Sirah. Marcenasco -08 har jag druckit många gånger och legat på 89-90p. Ibland är man helt ute och cyklar.
Vin 2:
Doftar körsbär, jordgubbar, sötlakrits, blommigt av viol
Smak: Medelfylligt, alkoholhetta och lite bittert
Trodde Barbera, Italien -12 85p
Facit: Senechaux Chateau-neuf-du-Pape -09
Till mitt försvar var det en väldigt tunn c9dp trots varm årgång.
Vin 3:
Doft: Sötfruktig, väldigt mörk frukt, malo-smörkola, sötlakrits
Smak: Söt mörk frukt, malo-kola, fet textur
Trodde Garnacha, Spanien -11 85p
Facit: Kay Brothers Block 6 Shiraz, McLaren, Australien -05 85p
Detta vin var i början helt täckt av malo-smörkolan men då jag lämnat det ett tag tog det fart på kryddorna och komplexiteten bakom malo-/fattäcket och vinet vann mycket komplexitet. Skulle nog säga kring 88p vid senare revidering.
Vin 4:
Doft: Kattkiss a la Sauvignon Blanc, mycket gröna toner av svartvinbärsblad och picklad gurka. Försiktig mörkbärigt frukt bakom tidigarenämnda inslag.
Smak: Kattkiss och picklad gurka.
Trodde Cabernet Franc, Frankrike -11 60p
Facit: Clos del Rey, Carignan, Roussillon -07
Ett extremt grönt vin som jag verkligen tyckte illa om. Lätt att tänka cab franc när det är grönt men icke sa Nicke.
Katastrofalt dåligt presterat av mig. Speciellt vin 1 som jag druckit så mycket. Har inte mycket till ursäkter heller.
Flight 2, halvblint:
Vin 1:
Doft: Mörka bär, örter (timjan), volatilt. Blygaste doften av alla viner.
Smak: Mycket koncentrerat av mörka bär, örter samt den där volatiliteten.
Trodde Tignanello -07 90p
Facit: Korrekt.
Bra vin men bör lagras längre.
Vin 2:
Doft: Extrem koncentration. Mörka bär, bastubänk, lakrits, viol, örter, balsamico, ceder och blyertsväss
Smak: Bläckig fet frukt men ändå fin stram struktur, örter, ceder, blyerts.
Trodde Ridge Monte Bello -01 94p
Facit: Korrekt.
Ett djävulskt bra vin! Trots sina dryga 14% alkohol känns det extremt strukturerat och fritt från alkoholhetta (ja, jag kan vara väl känslig mot detta annars). Kvällens vin helt klart!
Vin 3:
Doft: Kork (inte riktigt korkdefekt, mer som kork luktar), espresso, balsamico, lite torkad/oxiderad mörk frukt, salami
Smak: Kork, mörk frukt, animaliskt och örtigt
Trodde Chateau Montrose -00 89p (efter att kork vädrats bort)
Facit: Chateau Pavie -03
Vi fick se en genomblöt Montrose-kork vilket blev lite vilseledande. Här gjordes försök med myten om att ta bort korkdefekt med plastfolie. Jag tyckte att korkdoften avtog men sen fick jag dofta i ett icke plastfoliebehandlat glas och där hade den störande doften också avtagit. Antar att det luftades bort. Ett mycket bra vin med något störande toner sammanfattningsvis.
Vin 4:
Doft: Mörk frukt, gödsel, örter
Smak: Syrliga mörka bär, skitiga toner
Trodde Chateau Pavie -03 91p
Facit: Chateau Montrose -00
Ett jäkla bra vin med härligt skitiga toner.
Sen kom maten in och jag slutade ta noter men det blev en massa bra Madeira, Port och två vita varav ett var månades vin som jag till skillnad från värden tyckte mycket om. Speciellt doften, smaken var något mindre komplex med lite för lite syra och en smula platt.
Det hela avslutades med Shochu (stavning?) på sötpotatis och wasabi. Förstnämnda för mycket bittra medicinala toner för mig och sistnämnda lite intetsägande. Till det olika varianter av torkad fisk och bläckfisk. Intressant och kul men kan inte säga att det föll mig helt i smaken. Känns verkligen som aquired taste.
In alles en jäkla trevlig kväll. Väldigt lärorikt också. Provar alltför sällan blint (för få vinintresserade vänner och bekanta). Tack alla medverkande och speciellt tack till vår värd
@Mats ...även om du blev lite trött efter allt starkvin
Skulle gissa att jag hade gett många av kvällens viner högre poäng om det druckits i ensamt majestät. Det blir lätt så att ett väldigt bra vin överskuggar de andra.