Snyggt, där satt den!Neumeister?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Snyggt, där satt den!Neumeister?
Google...Snyggt, där satt den!
Ni behöver uppenbarligen lite hjälp, eller också så är det ingen som vill svara för att slippa ställa en ny fråga.Jag söker ett vin.
Känd svensk hockeyspelare med slak lem kör Formel 1
Ni behöver uppenbarligen lite hjälp, eller också så är det ingen som vill svara för att slippa ställa en ny fråga.
Ledtrådar:
Hockeyspelare=vinmakare
Slak lem=namn på vin
Formel 1=område
Lättast är att fokusera på vinnamnet, den kopplingen är klart lättast och mest logisk.Riktigt kul, men svårt!
Grattis, du har nailat frågan.Var först inne på:
Hockeyspelare=Peter (Forsberg) Lehmann
Slak lem=?????
Formel 1=Melbourne, Victoria, Australien.
Sen fick jag tänka till lite och kom på att Peter Lehmann ligger i Barossa, som tillhör South Australia regionen om jag inte minns helt fel. Skulle det vara runt Melbourne så heter den regionen Victoria. Sen kom jag in på Tyskland och Hockenheim, ska klura vidare. Svårt, men riktigt kul .....nu när jag skriver detta dyker dArenberg Dead Arm Shiraz(slak lem? ) upp. Ska klura lite till
Grattis, du har nailat frågan.
Mclaren Vale = Mclaren (Formula 1)
d'Arenberg = Mikael Renberg (hockeyspelare)
The Dead Arm = slak lem
Din tur att fixa en fråga.
Då väntar vi.Kommer imorgon! Befinner mig just nu på vandring uppe på smålands högsta punkt(?), Isaberg
Läst om det i en text om Chablis. Där Växer Stockarna på 45% sluttningar..Medan vi väntar på flermetersbestigaren, så kan det kanske vara på sin plats att fråga:
Vilken av världens vingårdar har stockarna att växa-skötas-skördas på den brantaste branten?
I Mosel?
Kanske i Anderna?
Kan det månne vara i Chablis?
...eller rent av någon annan stans?
Småland?Medan vi väntar på flermetersbestigaren, så kan det kanske vara på sin plats att fråga:
Vilken av världens vingårdar har stockarna att växa-skötas-skördas på den brantaste branten?
I Mosel?
Kanske i Anderna?
Kan det månne vara i Chablis?
...eller rent av någon annan stans?
Jag tror du har rätt! Du hann före mig, det är bra jobbat skall du veta.Priorat? Jävligt brant alla fall...
Knappast 65 graders lutning, det är inte en backe, det är ett stup.Är ledsen...
Nu borde det vara färdigbestiget i Sverige. Copy paste från Wikipedia:
At 65° degrees incline, the steepest recorded vineyard in the world is the Calmont vineyard located on the Mosel and belonging to the village of Bremm, and therefore referred to as Bremmer Calmont.
Ingenjören är i farten ser jag. Bra att du håller koll på oss, det är ju viktiga detaljer det här.Knappast 65 graders lutning, det är inte en backe, det är ett stup.
Tyska wikipedia har nog mer rätt
Die Neigung beträgt fast 70 %
Alltså 70% lutning vilket är betydligt mer rimligt (7 meter höjdskillnad på 10 meter). Fortfarande mer än värsta svarta pisten...