Una = en, ona = ett (om jag inte blivit helt felinformerad).På vilket språk då?
Teneriffa hör f.ö. geografiskt till Afrika.
Håller med om att geografin kanske blev lite fel, men Teneriffa tillhör Spaniens vindistrikt.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Una = en, ona = ett (om jag inte blivit helt felinformerad).På vilket språk då?
Teneriffa hör f.ö. geografiskt till Afrika.
Bollen ligger hos dig om du är sugen på att fixa en ny quiz.Jag ger upp, det skall bli intressant att få se svaret på området som eftersöks.
Höjd över all kritik stämmer bra överens med C9dP (Påvar och Avignon). Får det inte att stämma in på de andra ledtrådarna dock.Jag gör ett försök till en ny quiz:
Jag söker ett område.
Person höjd över all kritik har gett namn åt området.
Det "låter mera" här en hos sina grannar.
Disneykaraktär samt person i Astrid Lindgrens värld ger vägledning.
Det finns stränder i närheten och satelliter kretsar runtomkring.
Höjd över all kritik stämmer bra överens med C9dP (Påvar och Avignon). Får det inte att stämma in på de andra ledtrådarna dock.
Här har man odlat och levt av sitt vin längre än sina grannar, långt innan personen som gett sitt namn till området bosatte sig i området.
Nästan all odlad mark i området upptas av vingårdar. Här trivs "låter mera"-druvan särskilt väl och flera av distriktets vingårdar ligger i en krans runt staden.
Du rockar! Jag äter upp min hatt om du har fel. Förbered nästa gåta du.Några av ledtrådarna skulle passa på Saint Emilion: Druvan som låter mera = Merlot och den är vanligare än CS där, och personen från Astrid Lindgren kan vara Emil.
Några av ledtrådarna skulle passa på Saint Emilion: Druvan som låter mera = Merlot och den är vanligare än CS där, och personen från Astrid Lindgren kan vara Emil. Och sen kan väl ett helgon vara höjt över all kritik.
Kanske det här?Lite mer info: Vinnamn som är ett uttryck som som sagt kan härledas från hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan och uttrycket används för att beteckna något oväntat som kommer in i en handling för att lösa en svår/konstig situation i historien.
Du är gravt felinformerad. Det heter "una" eller "un". Räkneordet ett=uno.Una = en, ona = ett (om jag inte blivit helt felinformerad).
Håller med om att geografin kanske blev lite fel, men Teneriffa tillhör Spaniens vindistrikt.
Sorry, fel land. Prestigevin från södra delen av klassiskt vinland. Vintyp som faller RP mer på läppen än AL.Kanske det här?
Visa bifogad bild 1609
Denouement =
"The final resolution of the conflict in a plot."
Piss...Sorry, fel land. Prestigevin från södra delen av klassiskt vinland. Vintyp som faller RP mer på läppen än AL.
Deus-Ex Machina (Clos Saint-Jean)Lite mer info: Vinnamn som är ett uttryck som som sagt kan härledas från hur en viss händelse utfördes tekniskt på teatrar för länge sedan och uttrycket används för att beteckna något oväntat som kommer in i en handling för att lösa en svår/konstig situation i historien.
RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.Deus-Ex Machina (Clos Saint-Jean)
Jag gör dig en tjänst och klistrar in Wikipedias förklaring här (trevlig quiz för övrigt):RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.
Ser fram mot ny fråga från @kayaker !
Deus ex machina [ˈdeːʊs ɛks ˈmakina] (latin för "gud ur en maskin", "gud ur maskinen") är en oväntad, onaturlig eller osannolik karaktär, föremål eller händelse som plötsligt introduceras i ett fiktivt verk eller drama för att hantera en situation eller intrig.
Begreppet härstammar från antikens romerska och grekiska teater där man i vissa pjäser lät en gud dyka upp på scenen och rädda en till synes hopplös situation. Guden/skådespelaren sänktes ned på scenen med hjälp av scenmaskineriet.
Jag har lärt mig det tidigare. Jag har ju en sådan i RP100-format i vinkylen.RÄTT SVAR! Bra jobbat, kunskap eller Google? Sitter i internetlöst land och får låna folks mobiler för att hålla koll på FW så kan inte ge hela förklaringen nu men gå på Wikipedia så får ni historien bakom "Gud från maskinen" och vad det betyder.