Mattias Schyberg
Administratör
Där ser man, @kayaker går in och dominerar igen. Sist tog du död på tråden genom att inte ta stafettpinnen. Denna gång vill vi se annat...om det visar sig vara rätt vill säga.Côte d'Or?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Där ser man, @kayaker går in och dominerar igen. Sist tog du död på tråden genom att inte ta stafettpinnen. Denna gång vill vi se annat...om det visar sig vara rätt vill säga.Côte d'Or?
Helt korrekt, varhelst i Frankrike man tar det tvivelaktiga beslutet att gå omkring så kommer det en hundj.. och skrämmer slaget på en och då stukar man lätt foten.Traskar man omkring bland några av de mest kända vingårdarna så finns det risk att man stukar foten precis när man kommit ur hundgården
Din motivering var värd att vara rätt!Hertigtät: Kan det vara "Ducs de Bourgogne" ?
Hoppande möss: Musigny (man bör nog vara göteborgare där för att göra kopplingen men du sa ju att det var lite abstrakt)
Nordliga mössfria grannen blir ju då Morey-St.Denis.
Helt korrekt, varhelst i Frankrike man tar det tvivelaktiga beslutet att gå omkring så kommer det en hundj.. och skrämmer slaget på en och då stukar man lätt foten.
På vågrätt två skall det alltså vara: ????
Jag älskar ju melodikrysset.Din motivering var värd att vara rätt!
Greppar bollen @Mattias S och här kommer en liten Rebus.
Den här gången så söker jag en druvsort.
Varje del i rebusen nedan ger ett vindistrikt, region, druvsort eller vinodlare. Från varje delsvar så tar ni första bokstaven (som i en rebus alltså) och tillsammans kommer dessa att ge ett ord som är vinrelaterat.
Stilpoäng till den som kan förklara hur dom kom fram till varje delsvar.
1) Visa bifogad bild 4159
2) Visa bifogad bild 4160
3) Visa bifogad bild 4161
4) Visa bifogad bild 4162
5) Granndistrikt till detta: Visa bifogad bild 4163
Bra försök men inte rätt tyvärr.Det här kan ju aldrig vara rätt, men jag vill få det till samsó (löjligt obskyrt i så fall! Kan det bara eftersom jag druckit Cap de Ruc och läste Samos istället för samsó och undrade vad i hela världen en liten bit av en ö gjorde i en vinflaska. Nåja). Snygg rebus oavsett!
Tankebana:
Jag tror att första bilden är Spinetta och tredje Moulis-en-Médoc, alltså s _ m _ _ = samsó. Ingen aning om de andra tre bilderna!
Gissar på Gamay. Lite bakvänd logik. Kom fram till väldigt få icke-obskyra druvor på 5 bokstäver - gamay enda någorlunda vanliga jag kunde komma på. Utgick från det och fick då från bilderna:
1) G - ?? Ingen aning här
2) A - Långsökt....Napoleonbakelse - Napoleon älskade Chambertin - största odlaren där är Armand Rosseau (troligen inte vad du tänkte)
3) M - Moulin-a-vent
4) A - Alsace (minnesmärke över olycka i Vogeserna)
5) Y - Yecla (granne till Jumilla)
CHAMPAGNE!!Eftersom det är fredag kväll och jag är lite trött så blir det en enkel fråga. Vilken vinregion söker jag?
Visa bifogad bild 4168