Stort tack till
@Adam Frisch för alla tips! Det "körde ihop sig" (eller om det var latmasken som slog till) så jag hade inga vinbesök bokade när jag åkte, utan bara boende (strax söder om Napa och Sonoma) och hyrbil. Jag ägnade flygresan åt att läsa igenom Lonely Planet California, som har ett kapitel om Wine Country, för att få lite bättre överblick över geografin och eventuella andra saker att göra. Sedan satte jag mig på morgonen första dagen och började boka online, vilket faktiskt funkade hyggligt eftersom jag hade en flexibilitet om fem dagar - jag var inte låst till vilken/vilka dagar jag gjorde annat än vinbesök. Jag gick igenom huvuddelen av Adams lista och några andra kända namn jag kom på, och började med att sortera bort de vars billigaste provnings/besöksalternativ låg på $ 100 eller mer, eller som skrev att de bara tar emot besökare från sin mailinglista, eller inte skrev något alls om att besök var möjligt. (Det var ett antal på listan, särskilt i Napa, som passade i någon av dessa kategorier.)
Till sist blev det besök på Mayacamas (deras tasting room inne i Napa, inte egendomen), Stag's Leap Wine Cellar och Chateau Montelena i Napa, Arnot-Roberts, Lioco, Seghesio, Littorai och Ridge Lytton Springs* i Sonoma County, samt ett tasting room vid namn The Winery Collective vid hamnkvarten inne i San Francisco. Så jag täckte både in Napa-producenter åt det "svulstiga" hållet, väldigt polerade/"lågalkoholiga" och högkvalitativa Sonoma County-producenter och några däremellan.
* Alltså Ridge's "Zinfandel-ställe" och inte deras huvudanläggning i Sta Cruz Mountains söder om SF, men det gick att prova några av vinerna från det andra stället i Lytton Springs också. Jag gjorde inga utflykter till söder om SF, det får bli nästa gång.
Bästa besöken var Arnot-Roberts (kände vagt igen namnet men hade aldrig kommit på dem utan Adams tips) och Littorai. Mest "Disneyland" var Stag's Leap Wine Cellar och Chateau Montelena (för övrigt vinnarna i kategorin rött respektive vitt vid "Judgment of Paris" 1976), men i olika kategorier: Stag's Leap (nyligen köpta av Antinori) hade väldigt snofsig nybyggd anläggning och entusiastiska guider, medan Montelena har imponerande omgivningar i form av ett château och en egen "jadesjö" med picknickområde. Mayacamas (också med 1976) var helt klart i annan stil än de övriga två jag provade i Napa.
Några praktiska observationer:
- När man väl sorterat bort egendomar enligt ovan visade det sig vara väldigt många som använde samma online-boknings-sajt, vid namn "tock".
- På några ställen (varav jag besökte två) gick det bara att boka online för två eller fler besökare, trots att de krävde eller rekommenderade bokning av alla. Jag gjorde den här resan på egen hand. I båda de fallen var det bara att maila för att istället boka in en person.
- Även om jag läst på lite om områdets geografi hade jag inte fattat hur stor koncentrationen av intressanta producenter (eller åtminstone deras tasting rooms) det var i Healdsburg med omgivningar. Så även om man vill besöka både Napa och Sonoma är det bättre att bo en bit längre norrut än orterna Napa och Sonoma, t.ex. Santa Rosa om man vill ha ett urval av billigare boenden.
- Provningarna hade väldigt olika upplägg, provning samtidigt i grupp, eller parallellt vid olika bord, eller bara en bokning under en viss tidslucka.
- För den som är väldigt bekymrad över prisvärde på en betald provning kan nämnas att jag genomgående fick prova 1-3 viner fler än vad som angavs online.
- Priserna på plats var ibland ungefär som i Sverige och ibland högre. Jag talar då om "walk-in-priser" och inte några rabatterade priser för deras "postordermedlemmar". Jag skriver det för att jag hört påståendet att priserna i Sverige alltid är bättre, men det stämde inte riktigt.
- Många producenter har ett antal viner som enbart säljs till medlemmar och på plats, och inte i "retail" (vilket är det som oftast letar sig till vår del av världen). Kanske ett vin från en viss vingård istället för en AVA-blend som finns i retail, eller ett vin på någon mer ovanlig druvsort. Det är ett fenomen som jag inte riktigt har sett på samma sätt i Europa.
- En del producenter hade enstaka viner av äldre årgångar att sälja. Prissättningen var inte direkt någon välgörenhet
, men i vissa fall var jag förvånad över att det alls erbjöds.
En mycket trevlig resa!