Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinresa till Piemonte!

GrandKrug

Medlem
Hej där!

Jag är en ny själ på forumet som till vintern kommer poppa flaskor i matsalen på Copperhill Mountain Lodge i Åre, för andra säsongen i sträck. Detta år ska vi skickas iväg på en resa till Piemonte innan allting bara rivstartar, så jag har lite frågor om vart man bör bo, vilka producenter man inte får missa och hur man enklast tar sig till denna gudabenådade vinregion! Alla tips belönas av tumme upp!

/Joakim
 

chambertin

Medlem
Några få tips från ett gammalt nummer av Livets Goda (Dec 2012) som jag hade liggandes:

1) Ristorante Osteria del Vignaiolo, www.osteriavignaiolo.it (enda stället av dessa där jag varit själv en gång och var mycket nöjd. Bodde dessutom på deras hotell som var mysigt och billigt. Ligger strax utanför La Morra)

2) Trattoria Cascina Sciavenza, www.schiavenza.com ( Restaurang + domän. Gillar Schiavenzas Barolo som man dessutom kan köpa från Italiendansken Carlo Merolli. Prapò är riktigt bra med 10-12 år på rygg.)

3) Piazza Duomo, www.piazzaduomoalba.it (Restaurang med mkt omfattande vinlista, 3-stjärnig (tror jag))

4) La Ciau del Tornavento, www.laciaudeltornavento.it ( Även denna en restaurang med mkt omfattande vinkällare)

5) La Rosa dei Vini, www.larosadeivini.com (Restaurang)

6) Ristorante la Piola, www.lapiola-alba.it (Piazza Duomas bakficka med mer sympatiska priser)

7) Trattoria della Posta, www.trattoriadellaposta.it (Traditionell piemontesisk mat )


Producenter. Oj är svårt eftersom jag bara varit i Barolo en gång och det är ganska många år sedan tyvärr.
Min absoluta favorit är Aldo Conterno och dom tog emot besök när jag var där.

Andra som kan vara värda ett försök att besöka är Elio Altare, Ceretto, Guiseppe Mascarello, Renato Ratti, Erbaluna, Gianno Voerzio, Roberto Voerzio, Domenico Clerico, Roagna, E Pira & Figli, Guiseppe Rinaldi, Francesco Rinaldi m.fl (har säkert missat väldigt många men det finns ju fler här på forumet med väsentligt mer kött på benen vad gäller producenter i Barolo/Barbaresco än jag).

Ha en skön resa och åker ni i oktober så missa inte att menyerna burkar översvämmas av tryffel i alla dess former.
 

Rexel

Medlem
Hej där!

Jag är en ny själ på forumet som till vintern kommer poppa flaskor i matsalen på Copperhill Mountain Lodge i Åre, för andra säsongen i sträck. Detta år ska vi skickas iväg på en resa till Piemonte innan allting bara rivstartar, så jag har lite frågor om vart man bör bo, vilka producenter man inte får missa och hur man enklast tar sig till denna gudabenådade vinregion! Alla tips belönas av tumme upp!

/Joakim
Har varit nere några gånger (senast i somras), finns många och kompletterar Chambertins lista med några producenter, Bosco Agostino (30.000 fl / år och du får nog sitta på lastbryggan och prova) Oddero, deras viner gillar jag skarpt, Revello (Paula är svensk och gift med en av bröderna, dessutom riktigt bra viner), Elio Altare och vinprovning med Silvia med hennes historier är en upplevelse i sig
 

Segol

Medlem
Jag bollade lite med @Allaboda innan jag åkte med familjen i somras och utgår ifrån att han inte har något emot att jag delar med mig av hans tips:

"Det jag gillar med Langhe är att man blir så väl emottagen överallt. Det är inte som Bourgogne där man knappt kommer in. Här kommer man in till alla producenter, mer eller mindre. Och får sitta ned och prata med legender
Du kan se de jag orkat skriva om här:

http://vinovis.blogspot.se/p/vingardsbesok.html

När det gäller vingårdsbesök så är det i princip bara att höra av sig och boka tid. Det har varit lite knepigare på Gaja, Aldo Conterno och Giacomo Conterno, men det har gått. Annars har jag ibland tagit hjälp av de svenska importörerna.

Jag kan varmt rekommendera Elio Altare. Annars gillade jag att besöka Cavallotto, och faktiskt Coreggia som är lite underdogs. De flesta har hjälpligt bra engelska - i alla fall den yngre generationen som börjar ta över. Kanske är lite knepigare på typ Bartolo Mascarello.

När det gäller käk kan jag rekommendera Centro Storico i Serralunga. Schysst vinlista, och ganska rustikt men bra käk. Lyxigt och bra är Bovio. La Cantinetta i byn Barolo brukar rekommenderas för en lunch också. Och La Posta för en lyxig middag.

Ett boende jag gillade på ett personligt och bra hotell, i La Morra:

http://www.cortegondina.it/welcome_eng.lasso

Ska du förresten köpa vin, så är ett tips att leta upp Franco Conterno och Fennochio. Där kan du få bra traditionellt gjord Barolo till schyssta priser. Det är inte de största mest kända producenterna, och det syns på prislapparna. Men det är ändå bra prylar.

Om priset är ett mindre problem så kan du gå till dessa butiker i Alba. De har kul utbud, och även av äldre vin:
http://www.grandivinialba.com/pag/index.html?lingua=2 (har köpt en del av honom och skeppat hem).
http://www.fracchiaeberchialla.com/"

Av de producenter han nämner var jag bara hos Fennochio som jag kan rekommendera varmt, ska du besöka honom bör dock nån i sällskapet prata italienska eller franska då hans engelska är minst sagt dålig. Vi fick prova hans olika Barolo 2011 från fat, alla var riktigt bra med Villero som favorit. Han sålde 2010 Barolo nu och hade bara Bussia kvar (den han producerar klart mest av) vid vårt besök så jag köpte den + en riktigt bra Barbera för otroliga 8 Euro/flaska.
Det är värt att besöka honom bara för att uppleva utsikten över kullarna från hans hus!

Vi besökte även Cascina Ballarin, där funkade engelska bra. En trevlig och lågmäld man som placerade oss vid ett rangligt bord på den lite skräpiga tomten, långt ifrån samma ordning & reda som det var hos Fennochio. Han kom ut med en skärbräda med en stor korv och en kniv och lämnade en flaska vin på bordet. Sen kom han tillbaka sådär var femte minut och pratade lite samtidigt som han tog fram en ny flaska.
Bra viner (föredrar dock Fennochio), även vita viner och flera sorters grappa om man är lagd åt det hållet...

Ska du välja att spendera tid i nån av byarna La Morra elelr själva Barolo föredrar jag La Morra som kändes något större och livligare.
 

ckntur

Medlem
Då är det dags för ett första inlägg här på forumet. Snackas det Piemonte så kan jag inte låta bli att skriva då jag är en hängiven beundrare och besökare av framförallt Barolo/Dogliani.
Att resa dit är enklast med flyg till Turin och sedan hyrbil, vilket är ett måste i regionen. 70 minuter från flygplatsen till Barolo om man kör lite Italienskt. 2,5h från Milano och 3h från Bergamo.
Något Åredrag är det inte direkt i Baroloområdet utan ni får nog inrikta er på vin, mat och filosofiska grubblerier. Men det är ju inte helt fel innan vintern.
Bo
Lyxigt boende finns på Il Boscareto i Serralunga
Bra boende på Corte Gondina
Trevligt boende på Bianconiglio i Perno(Vingård m. pool och utsikt).
Vid torget i Monforte d'Alba finns Grappolo d'Oro och då har ni gångavstånd till bra restauranger och vinbesök.
Mat
En riktigt häftig upplevelse är att gå till Le casa della Saracca i gamla stan i Monforte, uppdukad(gratis vid dryckesköp) barbänk innan maten och rustik piemontese-mat och miljö i 4 våningar.
En annan i byn är Felicin, riktigt bra menyförslag med många rätter och goda viner.
La Cocchinella är en höjdare i en grannby, kräver bil,
I Dogliani har ni Il Torchio och i Murrazzano finns Le Barruc som har kanonmat till halva priset mot i Barolo. Fixed meny=no choise.
Vin
Conterno Fantino
Elio Grasso
Marziano Abbona
Renato Ratti, såklart
+ alla dom andra kända förstås.
Personligen gillar jag dom riktigt små producenterna som man kan bli sittande med i flera timmar och smaka/dricka vin och prata om allt möjligt.
Hoppas detta kan vara lite input för er resa.
Glöm inte att skriva hur ni hade det när ni kommer hem, eller när ni är där nere.
 

Speedo77

Medlem
Håller med @ckntur om La Coccinella i Serravalle Langhe, mycket bra mat och trevliga viner till OK priser. Har besökt dem åtskilliga gånger och alltid varit mycket nöjd med mat, vin och service.

När det gäller boende kan jag rekommendera Le Due Matote i Bossolasco. Det är som ett high-end-BnB. De har en pool, vid vilken personalen (som är alldeles lysande) varje kväll dukar upp lite smårätter med tillhörande dolcetto. Vi har även vid ett antal tillfällen hyrt hus i området och alltid blivit nöjda.

Jag kan även rekommendera vinbutiken I Grandi Vini i Alba.

Vi brukar flyga till Milano och ta hyrbil därifrån, då vi har haft svårt att hitta smidiga och OK prissatta flighter till Turin.
 

Fredrik L

Medlem
Ska till Barolo om några veckor och är glad över alla fina tips i den här tråden! Jag har förstått att det oftast är klokt att boka tid med producenterna, och att det dessutom kan bli ganska långa besök om de är på rätt humör. Min tanke är att därför inte boka in särskilt många besök per dag, så att det inte blir stressigt.

Dock tänker jag att det skulle kunna vara bra att veta om det finns några bra ställen där man bara kan svänga förbi nästan när som helst utan att boka tid, om det skulle bli en lucka mellan de inplanerade besöken. Finns det någon på forumet som känner till några sådana producenter?

Vidare har jag funderat på om man kan lita på google maps tidsangivelser när man bilar i Barolo? Har erfarenhet från andra bergiga platser i Italien att det ibland tar betydligt längre tid.

/Fredrik
 

Rexel

Medlem
Ska till Barolo om några veckor och är glad över alla fina tips i den här tråden! Jag har förstått att det oftast är klokt att boka tid med producenterna, och att det dessutom kan bli ganska långa besök om de är på rätt humör. Min tanke är att därför inte boka in särskilt många besök per dag, så att det inte blir stressigt.

Dock tänker jag att det skulle kunna vara bra att veta om det finns några bra ställen där man bara kan svänga förbi nästan när som helst utan att boka tid, om det skulle bli en lucka mellan de inplanerade besöken. Finns det någon på forumet som känner till några sådana producenter?

Vidare har jag funderat på om man kan lita på google maps tidsangivelser när man bilar i Barolo? Har erfarenhet från andra bergiga platser i Italien att det ibland tar betydligt längre tid.

/Fredrik
Tidsangivelserna stämmer nog ganska bra, ganska lite trafik i norra italien på alla småvägar.

Hur länge du är hos varje producent beror lite på er själva, man måste ju inte kolla i varje källare om man inte vill, bra att skriva detta i bokningen till producenten om man vill ha rundvandring eller inte. Du hinner med 3-4 på en dag utan problem, en på förmiddagen och två på eftermiddagen. Man får ut mest av att boka i förväg, men de gånger jag inte har bokat har det aldrig varit några problem, men producenterna uppskattar om man bokar i förväg.
Om ni inte varit där innan rekommenderar jag besök hos Elio Altare (måste bokas i förväg), en av de bästa besöken jag varit på, Silvia Altare är underhållande om det är hon ni får träffa. Oddero, Bosco Agostino, Brovia är några av mina måste besök när jag är där samt är det väldigt trevligt hos Revello (Paula är svensk) och öppnar gärna lite extra flarror. Detta är bara ett axplock, finns så många!
Finns flera som har öppna Enotec där man bara kan trilla bla. Damilano, tror det även finns en lite längre upp på vägen mot barolo på andra sidan gatan. Sen finns ju fontanafreddas stora enotec, men dom små bra odlarna är alltid roligast att besöka.
La morra är trevligare än Barolo som ort, La Morras utbud av resturanger mm har verkligen växt senaste åren.
 

Fredrik L

Medlem
Har kontaktat Elio Altare, Brovia, Fenocchio och Revello, och hoppas kunna få besöka dem. Nu är jag på jakt efter en sista producent att eventuellt besöka, och då gärna någon som kanske har lite enklare och billiga barolos, men ändå prisvärda, för tidig konsumtion. Finns det någon producent som ni tycker stämmer in på den beskrivningen?
 

ckntur

Medlem
Har kontaktat Elio Altare, Brovia, Fenocchio och Revello, och hoppas kunna få besöka dem. Nu är jag på jakt efter en sista producent att eventuellt besöka, och då gärna någon som kanske har lite enklare och billiga barolos, men ändå prisvärda, för tidig konsumtion. Finns det någon producent som ni tycker stämmer in på den beskrivningen?
 

ckntur

Medlem
Ska du till Giacomo Fenocchio i Castiglione så kan du svänga förbi den lilla byn Perno, där finns det 3 producenter som jag känner till. Agriturismo Bianconiglio gör väldigt bra viner under namnet Pira. Dom har en nebbiolo som görs på deras barolo med kortare lagring som enda skillnad ca 13€ . Sedan har dom 2 olika barolo + någon mer. Dottern pratar italienska, engelska och tyska så är hon hemma är allt ok. Mamman och pappan pratar gärna men bara italienska.
Dom 2 andra producenterna ligger längs med gatan och är uppskyltade.
På vägen till Perno passerar du Manzone och Elio Grassi, också väl värt att besöka.
 

Larseman

Medlem
Har kontaktat Elio Altare, Brovia, Fenocchio och Revello, och hoppas kunna få besöka dem. Nu är jag på jakt efter en sista producent att eventuellt besöka, och då gärna någon som kanske har lite enklare och billiga barolos, men ändå prisvärda, för tidig konsumtion. Finns det någon producent som ni tycker stämmer in på den beskrivningen?
Mauro Veglio är granne med Altare, kanske inte billig men jädrans bra och billigare än Altare. Jag ska själv försöka boka hos Veglio, träffade dom på provning i Stockholm i våras och man var väldigt välkommen om dom bara var hemma. Tänkte kanske utnyttja den kontakten för att komma in lite snyggt hos Altare också... Vet att dom känner varann mycket bra.
 

chambertin

Medlem
Har kontaktat Elio Altare, Brovia, Fenocchio och Revello, och hoppas kunna få besöka dem. Nu är jag på jakt efter en sista producent att eventuellt besöka, och då gärna någon som kanske har lite enklare och billiga barolos, men ändå prisvärda, för tidig konsumtion. Finns det någon producent som ni tycker stämmer in på den beskrivningen?
Några av dom producenter som Carlo Merolli tar in kanske kan kvala in på din beskrivning.
T.ex: Schivenza, Cascina Cucco och Cantina Gemme.
Aldrig besökt dom själv men vinerna är klart anständiga (framför allt Schiavenza).
http://www.schiavenza.com/web/index.asp
 

kayaker

Cyklist
Några av dom producenter som Carlo Merolli tar in kanske kan kvala in på din beskrivning.
T.ex: Schivenza, Cascina Cucco och Cantina Gemme.
Aldrig besökt dom själv men vinerna är klart anständiga (framför allt Schiavenza).
http://www.schiavenza.com/web/index.asp
Cantine Gemma är trevligt. Där käkade vi 7-rätterslunch när vi var på studiebesök. Det borde inte vara några problem att göra ett besök iallafall.
 

Larseman

Medlem
Lånar den här tråden eftersom namnet stämmer så bra :)
Åker till Italien imorgon, först till Ligurien men från torsdag i La Morra. Har bokat besök hos Mauro Molino och GD Vajra, hoppas på svar från Mauro Veglio också. Annars satsar vi nog på enotec och eventuella drop-in-möjligheter. Ska väl titta förbi vår gamla Agriturismo Cascina Sant'Eufemia också och prata lite vin gissar jag.
En fråga nu till er som har varit ute och rest i Europa och köpt vin. Kan man köpa vin på en vingård och få det hemskickat? Vad gäller egentligen då? Förbetald skatt och ledsagardokument, eller är det upp till vingården hur krångligt man vill göra det?
 
Lånar den här tråden eftersom namnet stämmer så bra :)
Åker till Italien imorgon, först till Ligurien men från torsdag i La Morra. Har bokat besök hos Mauro Molino och GD Vajra, hoppas på svar från Mauro Veglio också. Annars satsar vi nog på enotec och eventuella drop-in-möjligheter. Ska väl titta förbi vår gamla Agriturismo Cascina Sant'Eufemia också och prata lite vin gissar jag.
En fråga nu till er som har varit ute och rest i Europa och köpt vin. Kan man köpa vin på en vingård och få det hemskickat? Vad gäller egentligen då? Förbetald skatt och ledsagardokument, eller är det upp till vingården hur krångligt man vill göra det?
Det är du som privatperson som har skyldighet att se till att alkoholskatten är betald för viner du inför till Sverige, när du inte gör det personligen .
Vingårdarna har hjälpt mig med transporten. Själv fixar jag skatten.
Inte så jättekrångligt.
1 Anmäl ditt köp på blankett SKV5386
2 Betala den beräknade alkoholskatten till PG 9506714-8
3 5 dagar efter att varorna kommit till Sverige ska blankett SKV 5302 nått SKV
4 Skatteverket gör avräkning på ditt skattekonto hur mycket du betalade i pkt 2 och den slutliga summan enligt pkt 3
 

Fredrik L

Medlem
Nu är jag åter efter min resa i Italien, där jag besökte fem producenter i Barolo: Elvio Cogno, Brovia, Revello, Fenocchio och Marrone. Mestadels provade vi årgång 2011 som vi tyckte karaktäriserades av att vara relativt öppen och fin att dricka redan nu med genomgående florala toner i doft och smak. Producenterna var nöjda med årgången, och hos Cogno tyckte Nadia, som tog emot oss, att den till och med är bättre än 2010. De menade vidare att 2011orna gott kunde drickas under de närmaste åren, men även sparas minst 15-20 år med gott resultat. Personligen gillade jag mer att dricka 2011orna just nu än 2010orna, men kanske att 2010 har en större framtid. Därvid har jag för liten erfarenhet för att att kunna uttala mig, men det har ju alla vinjournalister redan gjort.

Nedan kommer noteringar på några av vinerna vi provade. Vi drack naturligtvis en hel del docetto, barbera, langhe nebbiolo, arneis m.m., men det var förstår barolo som var mest intressant, och därför tar jag i princip enbart upp dessa.

Hos Cogno i Novello var det intressant att prova deras vita Nascetta, som de menar sig vara pionjärer i att odla i området. Det var ett guldgult vin med jästig doft, medelhög syra och smak av honung och äpple. Vi provade årgång 2014, som enligt Nadia behövde några år för att visa sig från sin bästa sida, och kunde lagras upp till 10 år.

Deras Barolo Cascina Nuova 2011 kommer från 16 år gamla stockar i läget Ravera, har legat på botti, och visade upp trevliga jordgubbar, körsbär och blommor i såväl doft som i munnen. Ska enligt producenten drickas inom 5-10 år. 29 euro.

Barolo Revera 2011 kommer från deras knappt 5 hektar i Novellos bästa läge, från upp till 60 år gamla stockar. Också denna har legat två år på botti av slavonsk ek. Vi upplevde den som mer stängd än Cascina Nuovan, med läder, röda bär och lite äpple i doften. I munnen fyller den upp munhålan ordentligt med rikliga tanniner, bakom vilka frukten kan anas. Denna behöver ett bra tag innan den öppnar upp sig tror producenten. 43 euro.

Hos Cogno fick vi inte prova de mer exklusiva tappningarna, men det var ett trevligt besök, om än inte så personligt. Anläggningen ger intryck av att vara ytterst renlig och är vacker inuti. Utsikten över Revera är fin.


Brovia i Castiglione Falletto gav intryck av att vara en något mindre producent. Här blev vi mottagna av en assistent, Alessandra, då ägarfamiljen var på semester. Hon berättade att de till skillnad från många andra lät alkoholjäsningen av sina lägesbetecknade baroli ske på runda cementtankar i tre till fyra veckor, vilket på något sätt skulle göra vinerna bättre - ett bruk de lärt sig från tidigare generationer. Därefter ligger de på botti i tre till fyra år.

Deras Barolo 2011 kommer från 20-40 år gamla stockar från olika lägen. Har en intensiv doft av rosor, hallon och sten. I munnen fann vi fina tanniner och mycket frukt i form av hallon samt violer. Vi höll med Alessandra om att den var god att dricka redan nu, men hon menade att den skulle utvecklas bra i 20 år till. 34 euro.

Bland deras lägesbetecknade baroli provade vi Rocche di Castiglione 2011, där de har 2 hektar. Alessandra beskrev den som firmans mest finstämda barolo. Doften var komplex med tranbär, röda vinbär, blod och mint. Efter hand kom också toner av kryddor och tobak. I munnen slankt och elegant med blåbär, salmiak och blommor. Ett mycket gott vin som tog lite tid att öppna upp sig. 59 euro.

Även om vi inte fick prova alla deras vingårdsbetecknade baroli var det ett väldigt trevligt och personligt besök, där vi blev sittande ganska länge med Rocchen och fick tips av Alessandra på restauranger och maträtter som vi borde prova i trakten.


Om de två ovanstående producenterna verkar vara mer åt det traditionella hållet så förefaller Revello i Annunziata nedanför La Morra att vara mer i den modernistiska skolan. Här hade vi läst att det eventuellt skulle gå att prata svenska med en av personerna i familjen, men fick beskedet att hon numera satsar på att driva ett enotec i La Morra. Istället tog Elena, som är dotter till en av bröderna som driver vingården, emot oss. Hon berättade att de startade 1992 med hjälp av modernisten Elio Altare, som bor nära. Tidigare har de använt mycket nya barriquer, men kör nu även med viner enbart lagrade på botti.

I Revellos fina provsmakningslokal fick vi prova allt vi pekade på, vilket var riktigt kul, då vi kunde avsmaka olika årgångar av samma vin. Mot slutet blev det kanske något dimmigt efter tre producenter på samma dag, med mycket ospottbar barolo i kroppen.

Deras vanliga Barolo 2011 har legat på 20 % ny ek, vilket verkligen känns i doften. I munnen är det väldigt fruktigt och med tydliga tanniner från faten. Vi tyckte nog att faten tog överhanden i detta vin. 23 euro.

Barolo Gattera 2010 har legat på botti. Doften var inte så stor, och den gav ett stängt intryck. I munnen kraftiga tanniner och sval frukt i form av körsbär, jordgubb och med mint- och salmiaktoner. 29,50 euro.

Barolo Gattera 2011 hade en väldigt öppen doft av smultron och nypon. Smaken dominerades av en tydligare frukt än 2010 med jordgubb och mint som mest framträdande, med en liten stallig ton som dock inte störde. Gott nu. 29,50 euro.

Barolo Giachini 2011 har legat 24 månader på 50 % nya och 50 % gamla barriquer. I doften mycket kola och en del frukt bakom. I munnen mjuk frukt i form av blåbär, hallon och fruktgodis. Lite mint efter hand. 35 euro.

Barolo Conca 2009 har fatbehandlats på likadant sätt som föregående vin, vilket återspeglades i doftens kola och smör. Därtill fann vi sötlakrits. I munnen slanka blåbär, något nästan laktosartat som skymtade förbi samt mint. Elena menade att 2009 var ett bättre år än 2010 för Revello. 40 euro.

Barolo Conca 2011 doftade av blommor och lite fat. Smaken dominerades av viol, bär, lite smörkola, mint och te. I slutet lite kryddighet. 40 euro.

Barolo Rocche dell'Annunciata 2010 med samma barriquebehandling upplevde vi som stängd med röda bär och lite fat i doften. I munnen finkorniga men markerade tanniner, hög syra, lite smultron, mandel och blåbär. 55 euro.

Barolo Rocche dell'Annunziata 2011 levererade blommor, mint, lakrits, fat och kraftig jordgubb i doften, medan smaken dominerades av kraftiga tanniner, slank frukt, viol och mint. Ett gott vin nu. 55 euro.

Hos Revello fick vi gott om tid att sitta och prova igenom hela sortimentet - ett givande besök.


Några dagar senare var vi hos Giacomo Fenocchio, vilket inte var helt lätt att hitta till då det inte finns några skyltar utanför, och då GPS:en inte riktigt vill hitta rätt adress. Som tur var hade jag läst på några bloggar om hur vi skulle köra, vilket gjorde det betydligt lättare. Väl där tog Claudio Fenocchio emot oss i sin vinkällare som verkligen var en arbetsplats, och inte något att bara visa upp för turister. Dock rent och välordnat, men ingen insmickrande miljö. Claudio var väldigt trevlig, ursäktade sig för sin dåliga engelska, men hade dock inga som helst problem att göra sig förstådd.

Han ser sig om en traditionalist och är femte generationens vinmakare i Bussia i Monforte d'Alba, där familjen etablerade sig på 1850-talet. Claudio gillar 2011orna och tror att de kommer att utvecklas fint på 15-20 års sikt, men kommer att drickas väl inom några år. När vi för årgång 2010 på tal skakar han på huvudet och muttrar något om att "crazy americans" köpte som bara fan.

Här fick vi testa fatprov av bland annat barolo 2012, vilket enligt Claudio var en årgång som gav kraftiga viner. Dessa kommer att släppas någon gång i början av 2016. Jag har ingen tidigare erfarenhet av fatprov, vilket gjorde det till en kul upplevelse.

Barolo Castellero 2012 från den halva hektar de har där, bjöd på körsbär, tranbär och målarlåda i doften. I munnen kraftiga tanniner, lite frukt och mint. Hög syra.

Barolo Cannubi 2012 från en halv hektar var något lättare i stilen men var just nu stängd. Lite körsbär kunde kanske skymta.

Barolo Villero 2012 har Claudio en hektar av. I näsan fann vi en öppnare doft av blommor, körsbär, vinbär och jordgubb. I munnen körsbär, mint lite pepprighet och kraftiga tanniner. Den här gillade vi mycket.

Barolo Bussia 2012 från de 14 hektar han äger runt vineriet hade en intensiv doft av viol och aprikos. I munnen komplex med jordgubb och äpple som urskiljbara smaker.

Barolo 90 Di Bussia Reserva 2012 är ett experimentellt vin där Claudio har återgått till den metod som han hävdar användes för 100 år sedan, med 90 dagars maceration, mot de vanliga 40 dagarna. Här fann vi en djup doft av jordgubb, men lite gummitoner. I munnen stora men mjuka tanniner med körsbärsfrukt. Ett intressant vin.

På flaska hade han bara Barolo Bussia 2011 kvar. I doften fann vi viol och mörk frukt, medan smaken dominerades av blåbär, blommor och mint. Ett kap för 25 euro.


Marrone i Annunziata nedanför La Morra har ett mycket fint vineri, där man också kan äta vällagad mat. Vinerna tyckte jag inte riktigt nådde riktigt lika högt som övriga producenter, men deras Barolo Pichemej 2008 som lagrats på botti var ett trevligt vin som jag dock tyckte var lite för dyrt även om jag inte kommer ihåg priset. De hade dock många olika grappa från olika druvor, där jag verkligen gillade deras Grappa Barolo.


Om jag återvänder till Barolo, vilket jag verkligen hoppas att jag gör, tror jag att jag kommer att återvända till Brovia, Revello och Fenocchio. Brovia hade de bästa vinerna, hos Revello fick vi prova igenom hela sortimentet, och Fenocchio hade riktigt bra pris på sina Bussia.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Nu är jag åter efter min resa i Italien, där jag besökte fem producenter i Barolo: Elvio Cogno, Brovia, Revello, Fenocchio och Marrone. Mestadels provade vi årgång 2011 som vi tyckte karaktäriserades av att vara relativt öppen och fin att dricka redan nu med genomgående florala toner i doft och smak. Producenterna var nöjda med årgången, och hos Cogno tyckte Nadia, som tog emot oss, att den till och med är bättre än 2010. De menade vidare att 2011orna gott kunde drickas under de närmaste åren, men även sparas minst 15-20 år med gott resultat. Personligen gillade jag mer att dricka 2011orna just nu än 2010orna, men kanske att 2010 har en större framtid. Därvid har jag för liten erfarenhet för att att kunna uttala mig, men det har ju alla vinjournalister redan gjort.

Nedan kommer noteringar på några av vinerna vi provade. Vi drack naturligtvis en hel del docetto, barbera, langhe nebbiolo, arneis m.m., men det var förstår barolo som var mest intressant, och därför tar jag i princip enbart upp dessa.

Hos Cogno i Novello var det intressant att prova deras vita Nascetta, som de menar sig vara pionjärer i att odla i området. Det var ett guldgult vin med jästig doft, medelhög syra och smak av honung och äpple. Vi provade årgång 2014, som enligt Nadia behövde några år för att visa sig från sin bästa sida, och kunde lagras upp till 10 år.

Deras Barolo Cascina Nuova 2011 kommer från 16 år gamla stockar i läget Ravera, har legat på botti, och visade upp trevliga jordgubbar, körsbär och blommor i såväl doft som i munnen. Ska enligt producenten drickas inom 5-10 år. 29 euro.

Barolo Revera 2011 kommer från deras knappt 5 hektar i Novellos bästa läge, från upp till 60 år gamla stockar. Också denna har legat två år på botti av slavonsk ek. Vi upplevde den som mer stängd än Cascina Nuovan, med läder, röda bär och lite äpple i doften. I munnen fyller den upp munhålan ordentligt med rikliga tanniner, bakom vilka frukten kan anas. Denna behöver ett bra tag innan den öppnar upp sig tror producenten. 43 euro.

Hos Cogno fick vi inte prova de mer exklusiva tappningarna, men det var ett trevligt besök, om än inte så personligt. Anläggningen ger intryck av att vara ytterst renlig och är vacker inuti. Utsikten över Revera är fin.


Brovia i Castiglione Falletto gav intryck av att vara en något mindre producent. Här blev vi mottagna av en assistent, Alessandra, då ägarfamiljen var på semester. Hon berättade att de till skillnad från många andra lät alkoholjäsningen av sina lägesbetecknade baroli ske på runda cementtankar i tre till fyra veckor, vilket på något sätt skulle göra vinerna bättre - ett bruk de lärt sig från tidigare generationer. Därefter ligger de på botti i tre till fyra år.

Deras Barolo 2011 kommer från 20-40 år gamla stockar från olika lägen. Har en intensiv doft av rosor, hallon och sten. I munnen fann vi fina tanniner och mycket frukt i form av hallon samt violer. Vi höll med Alessandra om att den var god att dricka redan nu, men hon menade att den skulle utvecklas bra i 20 år till. 34 euro.

Bland deras lägesbetecknade baroli provade vi Rocche di Castiglione 2011, där de har 2 hektar. Alessandra beskrev den som firmans mest finstämda barolo. Doften var komplex med tranbär, röda vinbär, blod och mint. Efter hand kom också toner av kryddor och tobak. I munnen slankt och elegant med blåbär, salmiak och blommor. Ett mycket gott vin som tog lite tid att öppna upp sig. 59 euro.

Även om vi inte fick prova alla deras vingårdsbetecknade baroli var det ett väldigt trevligt och personligt besök, där vi blev sittande ganska länge med Rocchen och fick tips av Alessandra på restauranger och maträtter som vi borde prova i trakten.


Om de två ovanstående producenterna verkar vara mer åt det traditionella hållet så förefaller Revello i Annunziata nedanför La Morra att vara mer i den modernistiska skolan. Här hade vi läst att det eventuellt skulle gå att prata svenska med en av personerna i familjen, men fick beskedet att hon numera satsar på att driva ett enotec i La Morra. Istället tog Elena, som är dotter till en av bröderna som driver vingården, emot oss. Hon berättade att de startade 1992 med hjälp av modernisten Elio Altare, som bor nära. Tidigare har de använt mycket nya barriquer, men kör nu även med viner enbart lagrade på botti.

I Revellos fina provsmakningslokal fick vi prova allt vi pekade på, vilket var riktigt kul, då vi kunde avsmaka olika årgångar av samma vin. Mot slutet blev det kanske något dimmigt efter tre producenter på samma dag, med mycket ospottbar barolo i kroppen.

Deras vanliga Barolo 2011 har legat på 20 % ny ek, vilket verkligen känns i doften. I munnen är det väldigt fruktigt och med tydliga tanniner från faten. Vi tyckte nog att faten tog överhanden i detta vin. 23 euro.

Barolo Gattera 2010 har legat på botti. Doften var inte så stor, och den gav ett stängt intryck. I munnen kraftiga tanniner och sval frukt i form av körsbär, jordgubb och med mint- och salmiaktoner. 29,50 euro.

Barolo Gattera 2011 hade en väldigt öppen doft av smultron och nypon. Smaken dominerades av en tydligare frukt än 2010 med jordgubb och mint som mest framträdande, med en liten stallig ton som dock inte störde. Gott nu. 29,50 euro.

Barolo Giachini 2011 har legat 24 månader på 50 % nya och 50 % gamla barriquer. I doften mycket kola och en del frukt bakom. I munnen mjuk frukt i form av blåbär, hallon och fruktgodis. Lite mint efter hand. 35 euro.

Barolo Conca 2009 har fatbehandlats på likadant sätt som föregående vin, vilket återspeglades i doftens kola och smör. Därtill fann vi sötlakrits. I munnen slanka blåbär, något nästan laktosartat som skymtade förbi samt mint. Elena menade att 2009 var ett bättre år än 2010 för Revello. 40 euro.

Barolo Conca 2011 doftade av blommor och lite fat. Smaken dominerades av viol, bär, lite smörkola, mint och te. I slutet lite kryddighet. 40 euro.

Barolo Rocche dell'Annunciata 2010 med samma barriquebehandling upplevde vi som stängd med röda bär och lite fat i doften. I munnen finkorniga men markerade tanniner, hög syra, lite smultron, mandel och blåbär. 55 euro.

Barolo Rocche dell'Annunziata 2011 levererade blommor, mint, lakrits, fat och kraftig jordgubb i doften, medan smaken dominerades av kraftiga tanniner, slank frukt, viol och mint. Ett gott vin nu. 55 euro.

Hos Revello fick vi gott om tid att sitta och prova igenom hela sortimentet - ett givande besök.


Några dagar senare var vi hos Giacomo Fenocchio, vilket inte var helt lätt att hitta till då det inte finns några skyltar utanför, och då GPS:en inte riktigt vill hitta rätt adress. Som tur var hade jag läst på några bloggar om hur vi skulle köra, vilket gjorde det betydligt lättare. Väl där tog Claudio Fenocchio emot oss i sin vinkällare som verkligen var en arbetsplats, och inte något att bara visa upp för turister. Dock rent och välordnat, men ingen insmickrande miljö. Claudio var väldigt trevlig, ursäktade sig för sin dåliga engelska, men hade dock inga som helst problem att göra sig förstådd.

Han ser sig om en traditionalist och är femte generationens vinmakare i Bussia i Monforte d'Alba, där familjen etablerade sig på 1850-talet. Claudio gillar 2011orna och tror att de kommer att utvecklas fint på 15-20 års sikt, men kommer att drickas väl inom några år. När vi för årgång 2010 på tal skakar han på huvudet och muttrar något om att "crazy americans" köpte som bara fan.

Här fick vi testa fatprov av bland annat barolo 2012, vilket enligt Claudio var en årgång som gav kraftiga viner. Dessa kommer att släppas någon gång i början av 2016. Jag har ingen tidigare erfarenhet av fatprov, vilket gjorde det till en kul upplevelse.

Barolo Castellero 2012 från den halva hektar de har där, bjöd på körsbär, tranbär och målarlåda i doften. I munnen kraftiga tanniner, lite frukt och mint. Hög syra.

Barolo Cannubi 2012 från en halv hektar var något lättare i stilen men var just nu stängd. Lite körsbär kunde kanske skymta.

Barolo Villero 2012 har Claudio en hektar av. I näsan fann vi en öppnare doft av blommor, körsbär, vinbär och jordgubb. I munnen körsbär, mint lite pepprighet och kraftiga tanniner. Den här gillade vi mycket.

Barolo Bussia 2012 från de 14 hektar han äger runt vineriet hade en intensiv doft av viol och aprikos. I munnen komplex med jordgubb och äpple som urskiljbara smaker.

Barolo 90 Di Bussia Reserva 2012 är ett experimentellt vin där Claudio har återgått till den metod som han hävdar användes för 100 år sedan, med 90 dagars maceration, mot de vanliga 40 dagarna. Här fann vi en djup doft av jordgubb, men lite gummitoner. I munnen stora men mjuka tanniner med körsbärsfrukt. Ett intressant vin.

På flaska hade han bara Barolo Bussia 2011 kvar. I doften fann vi viol och mörk frukt, medan smaken dominerades av blåbär, blommor och mint. Ett kap för 25 euro.


Marrone i Annunziata nedanför La Morra har ett mycket fint vineri, där man också kan äta vällagad mat. Vinerna tyckte jag inte riktigt nådde riktigt lika högt som övriga producenter, men deras Barolo Pichemej 2008 som lagrats på botti var ett trevligt vin som jag dock tyckte var lite för dyrt även om jag inte kommer ihåg priset. De hade dock många olika grappa från olika druvor, där jag verkligen gillade deras Grappa Barolo.


Om jag återvänder till Barolo, vilket jag verkligen hoppas att jag gör, tror jag att jag kommer att återvända till Brovia, Revello och Fenocchio. Brovia hade de bästa vinerna, hos Revello fick vi prova igenom hela sortimentet, och Fenocchio hade riktigt bra pris på sina Bussia.
Tack för trevlig redovisning!
Hur många flaskor köpte du på varje ställe? Känns knepigt att få ett fantastiskt bemötande för att sedan bara kunna köpa någon enstaka flaska som ryms i bagagevikten på planet :(
 
Toppen