Ok, nu händer det lite grejer även om jag måste renovera vinkällaren lite i lönn om kvällarna så det inte framstår att jag prioriterar den över de saker som behöver göras inne i huset...
Här kommer lite bilder, först hade jag tänkt låta bli att måla och låta den fuktflagnade färgen vara men när jag fick ned hyllorna fick ja gdra en suck och inse att jag får göra som jag gjorde med garaget, måla om allt innan jag inreder annars kommer jag ångra mig för evigt och aldrig göra något åt det.
Visa bifogad bild 11070
Observera att skämslådorna är hämtade (tomma) på bolaget inför flytten ;-)
Visa bifogad bild 11071
Hyllor nedplockade, givetvis satt det ett eluttag med inmurad sladd typ precis där jag avsett såga en dörr in till huset.
Visa bifogad bild 11072
Givetvis är friskluftsintaget för husets kaminer i vinkällaren, kommer generera onödig ventilation/kylning av källaren vintertid så jag behöver bygga en bypass.
Visa bifogad bild 11073
Väggarna målade. Fun fact: varje gång jag gör något här lyfter jag typ 7-800kg vin.
Visa bifogad bild 11074
Byggde en låda över det vansinnigt överdimensionerade firskluftsintaget, Kommer koppla in det på ventilationsröret som går bredvid med ett T-rör och har även satt en ventil man får komma ihåg att stänga inne i huset när man eldar så att jag inte suger uppvärmda luften ur huset.
Har även fått upp temperaturbevakning! Efter att ha letat efter rätt grej utan att vara riktigt nöjd här hemma kollade jag på alibaba och givetvis hade Xiaomi en hel svit med hemautomationsprylar som kostade en spottstyver av allt jag hittade här så nu loggar jag temp/luftfuktighet och kan se det i realtid i telefonen och får grafer på historisk data plus möjlighet att sätta larm om temperaturer bryter vissa värden. Som det ser ut håller Niben väldigt jämn och fin temperatur och bonus är att man kan även få en bild av hur den jobbar via luftfuktighetskurvan då den har en avfuktande effekt när den är i drift. Får se hur det blir när jag ställer om den till värme senare i höst (nu är det kyla inställt):
Visa bifogad bild 11075
Det var allt för den här gången, återkommer med vidare framsteg!