... och här lite mer tips:
Kristian (
@Crist(al)ian 77) nämnde även
Da Vittorio, en klassisk 3-stjärnig fisk- och skaldjursrestaurang som jag uppskattade (vårt besök där:
blog4foodies.com/da-vittorio-brusaporto-italy).
Jag vet inte hur långt öster ut dina planer sträcker sig i norra Italien, men jag nämner i alla fall en av de bästa restauranger jag ätit på (alla kategorier), som ligger i
Padua (som i sig är en sevärd stad inte allt för långt i från Gardasjön och Valpollicellas vinområde och dessutom väldigt nära Venedig) och det är
Le Calandre. En 3-stjärnig i absoluta toppskiktet!
Om man dock skall generalisera lite, så tycker jag oftast inte det är "fine dining" som är det bästa segmentet för mat i Italien. Notera dock vad jag skrev innan; Le Calandre är bland det bästa jag ätit på och likaså Al Sorriso. Men om jag därför skall ge ett antal tips på annat än "fine dining" bland mina favoriter, så kommer här några förslag (i norra Italien):
Trattoria La Madia: en Bib Gourmand restaurang med typisk mat för norra Italien. Denna kombineras med fördel med vinbesök i Franciacorta. Jag blev väldigt förtjust i denna restaurangen.
Lite österut (från Franciacorta) men fortfarande väster om Garda, så ligger en annan enklare Bib Gourmand restaurang som heter
Trattoria Eva (VIA GAZZOLO 75, LOCALITÀ BOTTICINO MATTINA, 25082 BOTTICINO). Denna drivs av en familj med rötterna i kött/slakteri, så om du gillar rustik mat och kött så är detta ett bra tips. Förutom bra kött så är det en av de mest sceniska ställen jag ätit på, med en uteterrass med en helt fantastisk panoramautsikt över grannskapet och dess egna vingård. Stark rekommendation (givet man inte är vegetarian...)!