SV: Vintidningar!?
Angående Livets Goda håller jag med de flesta andra röster på det här forumet; ibland känns tidningen mer som ett kaotiskt punk-fan-zine än som en tidning som skriver om livets goda... Hur som helst tycker jag Livets Goda tillsammans med Dina Viner är de läsvärda svenska vintidningarna. Ge mig gärna tips om jag missat någon annan...
När det gäller vin håller Livets Goda idag hög nivå. Men jag tycker det skär sig när de skriver om Famous Grouse i mycket positiva ordalag. Nej, ingen kan få mig att tyckta att Famous är en bra whisky, och nej, jag tror inte ens Anders Gjörling tycker det. Det är nog något annat som ligger bakom de reportagen. Man blir lite trött på destilleriernas professionella foton ibland - var finns den kritiska provaren som vi kan finna i vinreportagen?
En intressant sak är Livets Goda utveckling. Jag rycker ett gammal Livets Goda i högen, det blir nr 13 som får stå för mina exempel:
Chefredaktör Anders Enquist rekomenderar på sina ledarsidor två viner, ett är Fleur du Cap Unfiltered 89 kr. Visst är det ett bra vin men skulle de idag skriva: "(...) Denna smakrika lek för endast 89 kr. Ja, vi älskar det här vinet." Skulle de idag älska ett vin under 100 kr? Jamais skriver om Cline Zinfandel 89 kr: "(...) Priset är absolut fyndmässigt! (...)". Idag är det väl tabu med både prisvärdhet och ordet fynd i tidningen?
I samma nummer redovisar Ulrika Karlsson för en provning; flaskvin vs boxvin. Pasquaboxen (flaska 59 kr - box 194 kr) får omdömet: "Höjt beyg då kvaliten känns vassare. (...) Bland de bättre boxarna på marknaden just nu." Reserve de la Condamine (72 kr - 235 kr): "En favorit bland boxvinerna (...) Klar budgetvariant - 72 kr för flaskan och 58.75 för samma mängd vin på box."
Skulle man kunna läsa någon liknande i tidningen idag? Knappast. Till deras försvar får man väl säga att det är en ung tidning, som uppenbart letat sig fram till sin nisch. Men med facit i hand kanske de i vissa fall bör slappna av lite med sin boxnoja och sitt fyndhat. Inte för att jag skulle föredra det, utan för sina äldre nummers skull...