De flesta vinproducenter köper väl färdiga fat snarare än att bygga dem själv? Som jag minns Ridges påstående en gång i tiden, var det att den mesta amerikanska eken preparerades genom "kiln drying" (värmebehandling), vilket går fortare. Lång luftlagring är väl något som mest används för stavar till dyra franska ekfat.
Vanilj kommer väl i första hand från hårdrostad ny amerikansk ek - tänk bourbon... Ju mer användning desto mindre andra aromer än oxidation, oavsett typ av ek i faten. Du tänker inte på att vissa vintyper som traditionell Rioja får mycket vanilj och dill m.m. genom att lagras länge på amerikanska ekfat?
Jo, det är säkert inte så många vinmakare som har egna tunnbindare, men det har väl inget med processen att göra?
Det är säkert så att den stora volymen av ek värmebehandlas, men det är väl för att den stora volymen av vin är billigt vin. När det gäller vin som har lite högre svansföring använder väl de flesta lite seriösare fat, eller? Det kanske är jag som är naiv som tror det. Har själv bara träffat ett fåtal tunnbindare men de har alla pratat om 2-3 års lagring i det fria. Dock jobbade de mest mot öl- och spritproducenter.
Jag har läst att det blir mindre vanillin i träet med värmebehandlad ek jämfört med långlagrad i det fria, och att ju längre tid, desto mer vanillin. Sen påverkar rostning
också. Jag blandar inte ihop det med lång kontakt mellan vätska och trä i vart fall
Nåja, jag ska inte snurra in mig allt för mycket i det här, ville bara få fram att lång lagring av eken innan den blir till tunnor inte är något unikt för Ridge.