Givetvis är det ett saftigt pris och det finns i princip alltid köpare oavsett hur mycket de pressar upp priserna verkar det som, men när man tänker på hur mycket som har dunstat ur dessa otäta fat under 35 år är det verkligen inte konstigt att de vill ha en (rejäl) slant i slutändan. Med din historia kring märket ger jag verkligen en köprekommendation om pengarna finns att avvara, kör hårt!
Ett tips som jag gjort på dyrare rom- och whiskyflaskor är att hälla över 50 cl i små 10 cl flaskor direkt vid öppningen och dessa småflaskor fylles ända upp till kapsylen för att minimera luftmängden och förvaras mörkt och svalt. Då har du 20 cl att njuta av under ett år i flaskan och då bör den hålla sig bra i kvalitén när det gäller doft och smak, sedan har du 5x10 cl fräscht innehåll att fylla på flaskan med i framtiden när du vill dricka den igen.
Anledningen till uppdelningen är att Steffo Törnqvist skrev i någon av sina böcker en gyllene regel om hur länge en flaska lagrad sprit håller sig bäst, men givetvis glömde jag av tidsspannet... Därefter blev jag nyfiken och följde ett experiment i en Facebook-grupp som kallas "Elementens påverkan på Bowmore Laimrig" där en whiskynörd delade upp en flaska Bowmore Laimrig i åtta delar, sparade en referensflaska och resten av flaskorna exponerades för värme, varierande värme, kyla, solljus, PET-flaska, luft genom 10 cl i 70 cl flaska, luft genom 35 cl i 70 cl flaska och lät experimentet pågå i två (!) år. Därefter lät han sex meriterade svenska whiskypersonligheter blindprova resultatet för att få en bedömning.
Resultatet blev väldigt intressant och lärorikt. Just de två proverna som utsatts för luft bekräftade mina aningar om att smak men framförallt doften mattas och när det gäller rökig whisky, därav att jag delat upp vissa flaskor som "är mig kära".
Du kan gå med i gruppen på Facebook för att läsa hela experimentet från start och alla bedömningsprotokoll från varje testperson här:
https://www.facebook.com/groups/1584082835235124/
Annars har du en sammanfattning av en av dem publicerad här:
https://scotchwhisky.com/magazine/features/18126/how-do-storage-conditions-affect-whisky/
Skål!