Som systemutvecklare så har jag likt
@Pontus snickrat ihop ett litet script för sådana här saker.. Det kan klicka på en bokningsknapp hur enkelt som helst, om och om igen.. massvis av gånger i sekunden. Jag har använt det några gånger när det varit riktigt högt tryck, och jag har faktiskt bara misslyckats en gång med det vad gäller bokning. Scriptet i sig är inget avancerat alls, lite javascript på två kodrader som gör jobbet, så avancerade bottar / inspelning- och återuppspelningsprogram är riktig overkill.
Jag har också gjort lite "empiriska studier" på det hela och kommit fram till slutsatsen om vad som är den viktigaste faktorn -
ping-tid, dvs. tiden det tar för SB's server att skicka en grönt-ljus signal till den dator som ska klicka. Vid ett test simulerade jag en högre ping-tid, ungefär ~
50ms, och fick då ingen bokning utan på sin höjd köplats. Värt att komma ihåg är också att det då klickas direkt när signalen kommer, inte efter ~250 ms vilket är den mänskliga reaktionstiden.
Så, säg att man har en ping på 50ms, en reaktionstid på medel kring 250 ms, då klickar man som tidigast 0.3 sekunder efter att knappen har blivit grön. Sitter det då flera tusen andra i Sverige och klickar så är såklart sannolikheten väldigt liten att man lyckas boka någon flaska av något.
Ska man dra lite orelaterade slutsatser av det här kan man väl konstatera att
- den gången mitt script inte lyckades hade jag en ping på kanske 5ms, och det fanns 24 flaskor att boka. Jag har svårt att tro att någon är snabbare än ett script, så det måste innebära att det definitivt finns många som använder sig av liknande metoder för att göra en bokning, antagligen ännu mer effektiva än mitt script också
- ping-tid är allt när det kommer till att lyckas med en bokning (testa ex. på https://bredbandskollen.se)
- vill man öka sina chanser att boka, börja klicka innan knappen är grön! Håll muspekaren över knappen och spamma klick några sekunder innan (synka klockan med http://www.klockan.info/)
Nu till den moraliska biten...
Jag håller i sak med er om att det på gränsen till omoraliskt att använda sig av sådana här tekniker. Jag har gjort det tidigare, och kommer säkert göra det i framtiden igen för att vara säker när trycket är extremt högt och jag är intresserad av något. Men som jag ser det hela är det ett enda stort systemfel från Systembolagets sida, och ska jag ha en liiiiten rimlig chans att få något så har jag känt att det är mitt enda sätt att göra det på. Jag säger inte att det är rätt och jag kanske skjuter mig i foten här men...
don't hate the player, hate the game. Jag har sett flera här på forumet som anlitat klick-bulvaner, och det borde väl vara ungefär lika fel...
Jag är all-in för en lottningslösning. Som "spelet" är uppbyggt just nu är det helt klart inte rättvist.
Imorgon slipper ni mig iaf. då alla flaskor som släpps är utanför min budget.