Ökat från 1295 till 1495 sedan förra årgången, och 2016 har lite bättre omdömen än 2015, så jag ser inte riktigt dramatiken. Har du blandat ihop den med någon av Ridges billigare viner?
Följer väl normal prisutveckling.
SEK till USD 9 till 9,4 (ca)
Normal prisökning 3-4%
Ovanpå det en bättre årgång.
Nja, det är väl mer det att den har gått ifrån 995kr för årgång 2013 (toppårgång och bästa unga Monte Bello jag någonsin har provat) till 1495 för årgång 2016. Rent procentuellt är det en ordentlig utveckling. Men som tyvärr följer prisutvecklingen rent allmänt för vissa viner.
Sen kan jag tycka att Monte Bello fortfarande är underprissatt gentemot andra amerikanska ikoner som finns på svensk marknad. Vi har ju haft turen att både Ridge och den svenska leverantören har haft en "trevlig" prissättning under relativt lång tid vilket gör utvecklingen jobbig.
Det var inte så länge sen Dominus kostade under tusingen; nu är det 2800. Colgin ligger nu på 6000, Opus One på 4000. Harlan låg på en 2-3000 nu är det 13000.
Ridge Monte Bello samt Spottswoode är för mig två otroligt bra köp om man bakar in den väldigt subjektiva ekvationen pris/kvalitet/ikonstatus/recensioner... Men visst jag hade hellre fortfarande betalat 995kr...