Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 18 februari 2021

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
92414Chassagne-Montrachet 1er Cru Cailleret 2017Lucien Le MoineVITTFrankrikeChassagne-Montrachet Premier Cru181149
93160Châteauneuf-du-Pape Magis Blanc 2017Rotem & Mounir SaoumaVITTFrankrikeChâteauneuf-du-Pape162869
93244Kapcsandy Estate Cuvée 2006Kapcsándy Family WineryRÖTTUSANapa Valley1801195
93162Chambolle-Musigny 1er Cru Les Haut Doix2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeChambolle-Musigny Premier Cru411339
93163Chambolle-Musigny 1er Cru Les Amoureuses2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeChambolle-Musigny Premier Cru353199
92650Charmes-Chambertin Grand Cru Lucien le Moine2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeCharmes-Chambertin292599
95456Pommard 1er Cru Les Grands Epenots Lucien le Moine2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeChampagne35999
92636Romanée-St-Vivant Grand Cru Lucien le Moine2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeRomanée-St-Vivant126999
92618Clos de Vougeot Grand Cru Lucien le Moine2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeClos de Vougeot352559
92478Clos de la Roche Grand Cru2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeClos de la Roche382599
93159Mazis-Chambertin Grand Cru 2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeMazis-Chambertin233299
93164Échezeaux Grand Cru2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeEchezeaux352599
92629Richebourg Grand Cru Lucien le Moine2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeRichebourg68699
93153Gevrey-Chambertin Premier Cru Lavaut Saint-Jacques2017Lucien Le MoineRÖTTFrankrikeGevrey-Chambertin Premier Cru411319
[/container]
 

Deek

Medlem
Har försökt kolla upp Kapcsandy Estate Cuvée och någonstans hittade jag att den bara släpps i ovanligt bra årgångar och i väldigt liten kvantitet. Men hajar till när jag ser priset, årgång och att SB fick in hela 180 flaskor.

Någon som testat? Är oftast väldigt skeptisk till såna här släpp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har försökt kolla upp Kapcsandy Estate Cuvée och någonstans hittade jag att den bara släpps i ovanligt bra årgångar och i väldigt liten kvantitet. Men hajar till när jag ser priset, årgång och att SB fick in hela 180 flaskor.

Någon som testat? Är oftast väldigt skeptisk till såna här släpp.
Enligt CT så har den släppts varje år sedan 2003 så alla år kanske är bra år?
Priset ligger bra till om man ser på övriga inköpsställen. Winefinder har en del blandade årgångar:
2011 - 995kr
2010 - 1615kr
2005 - 1495kr
 

Deek

Medlem
Enligt CT så har den släppts varje år sedan 2003 så alla år kanske är bra år?
Priset ligger bra till om man ser på övriga inköpsställen. Winefinder har en del blandade årgångar:
2011 - 995kr
2010 - 1615kr
2005 - 1495kr
Mmhh, där ser man. 912 flaskor släppta (om det nu stämmer) 2006 enligt CT och SB fick 180 nu 2020.
 

jrick

Medlem
Mmhh, där ser man. 912 flaskor släppta (om det nu stämmer) 2006 enligt CT och SB fick 180 nu 2020.
Var står det på CT att det är 912 flaskor släppta? Verkar ju finnas fler än så registrerade som innehavda eller druckna redan, dessutom verkar det vara flera upplägg som egentligen är samma vin.
 
@Deek @jrick @thunberg

Kapcsandy producerar väl ungefär 25 000 flaskor per år, varav några hundratal är rosé, ganska stor andel men mycket varierande från år till år går in i "andravinet" Endre, som jag druckit och provat i flera årgångar och alltid blir lika glad i, samtidigt som jag slår mig i pannan och tänker att jag måste sluta tänka på Endre som ett drick inom 5-7-årsvin...

Sen gör 4 olika blends; en nästan ren cab franc, en nästan ren cab sauvignon, och Roberta's blend som är nästan helt merlot och Estate cuvee som tidigare var mer 50/50 sauvignon/merlot men numera är närmare 80 % cab sauvignon. Så gissar att de producerat betydligt mer än 912 flaskor av Estate cuvée, 912 är nog som sagt enbart det antal flaskor som folk registrerat på cellartracker.

Vingården planterades om helt och hållet 2001 efter phylloxera. De tog in ny vinmakare till 2005 års skörd, Denis Malbec från Latour.

Jag håller Kapcsandy högt vad gäller Napa, och även om man alltid blir lite orolig när det släpps så många flaskor av så rara ärtor och dessutom med ålder så är det nog värt en chansning.
 
Jag håller Kapcsandy högt

så är det nog värt en chansning

I brist på annat kan man ju alltid citera sig själv på den här trevliga sajten :rolleyes:

...medan alla vettiga människor verkade vara upptagna med att buda hem lådvis med cuvée suedois-barolo från caviste, 13-år gammal skumpa från Taittinger och annat smått och gott, kunde jag lugnt plocka hem några av de Kapcsandy Estate Cuvée 2016 som inte gick åt på förra veckans websläpp och som släpptes nu idag på BS. Litet i dyraste laget för mig som i vanliga fall botaniserar i det lägre mellanprissegmentet - men kul och svårt att missa när en så pass sällsynt och dessutom favorit-producent släpps i Svea rike. #putyourmoneywhereyourmouthis
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
I brist på annat kan man ju alltid citera sig själv på den här trevliga sajten :rolleyes:

...medan alla vettiga människor verkade vara upptagna med att buda hem lådvis med cuvée suedois-barolo från caviste, 13-år gammal skumpa från Taittinger och annat smått och gott, kunde jag lugnt plocka hem några av de Kapcsandy Estate Cuvée 2016 som inte gick åt på förra veckans websläpp och som släpptes nu idag på BS. Litet i dyraste laget för mig som i vanliga fall botaniserar i det lägre mellanprissegmentet - men kul och svårt att missa när en så pass sällsynt och dessutom favorit-producent släpps i Svea rike. #putyourmoneywhereyourmouthis
Man är väl en ”simpleton” som kollar på proffsens poäng men de är i alla fall rätt låga för ett $100-vin.
Parker 93, Suckling 90, Tanzer 91, W Spec 92
 
I brist på annat kan man ju alltid citera sig själv på den här trevliga sajten :rolleyes:

...medan alla vettiga människor verkade vara upptagna med att buda hem lådvis med cuvée suedois-barolo från caviste, 13-år gammal skumpa från Taittinger och annat smått och gott, kunde jag lugnt plocka hem några av de Kapcsandy Estate Cuvée 2016 som inte gick åt på förra veckans websläpp och som släpptes nu idag på BS. Litet i dyraste laget för mig som i vanliga fall botaniserar i det lägre mellanprissegmentet - men kul och svårt att missa när en så pass sällsynt och dessutom favorit-producent släpps i Svea rike. #putyourmoneywhereyourmouthis

Alltid bra att gå mot strömmen, problemet blir när strömmen vänder och man åker med alla andra, det är då det blir dyrt. Lite som med mode, har du samma klädstil hela livet så lär du, minst en gång under din livstid, vara helt moderiktigt klädd
 

Mexikanaren

Medlem
Är det processen för viner som inte säljer slut på en webblansering?
Så jag har sett det gått till förut (angående Zapata Argentino 2017) så låg den kvar i BS tills den tog slut.
Däremot verkar det inte alltid som att det går till så, då jag den 19/2 i år helt random hittade Falcoeira A Capilla i hyllan som var med på webbsläpp 12/11-20.
Resterande Falcoeira-flaskor verkar även dessa vara utportionerade hos ett antal butiker i Sverige och listade som "utgått online" i webb-lagret.

Vet inte riktigt om det finns någon logik där bakom med tanke på att många av butikerna som Falcoeira hamnade hos var mindre butiker och inte de stora så som PK, Gårda och Hansa, vilket annars brukar vara standardförfarandet.
 
Man är väl en ”simpleton” som kollar på proffsens poäng men de är i alla fall rätt låga för ett $100-vin.
Parker 93, Suckling 90, Tanzer 91, W Spec 92
Hej där och jag håller med om att såklart alltid hålla koll på vad kritikerna säger. I modern tid tycker jag t ex att Vinous (Galloni) oftare hamnar rätt. Han omfamnar ingen särskild stil utan i Vinous bok verkar det vara litet mer mixed martial arts, vilket jag gillar.

Problemet med betygen från Parker/TWA och WS är att man aldrig riktigt kan vara säker på vad det är de reagerar mot: ett bra exempel är hur de bedömt de mycket eleganta och lagringsbara chardonnayvinerna från Stony Hill (som ligger litet högre upp på Napas bergsluttningar). I min mening några av de renaste och mest finstämda chardonnayerna från Napa (jag tycker i praktiken inte om alltför feta chardonnayer även om jag inte per se har något mot en lyxigt ekad Meursault) - typiskt sett kan stony hill chard få betyg runt 85 poäng från WS.

Samtidigt, ibland är det som om de vaknat på rätt sida. Jag tror att det handlar om viner som både är generösa, inbjudande och charmiga nu men också har fin potential att utveckla och integreras i mer elegant riktning med åren. Men i valet mellan stramt intellektuell lagringspotential och yppig drick-nu-med-din-porterhouse-steak-charm väljer de alltid det senare. Själv älskar jag ofta just Napa Cabernet (och Oregon Pinot Noir) från de svalare årgångarna och mer eleganta producenterna. Alltså, i min värld hittar jag ofta de bästa värdena i att motläsa de amerikanska mainstream-kritikerna på ett ganska fördomsfullt sätt. Visst, ibland blir det fel. Ett rödvin från Napa kan absolut vara för anemiskt även för mig, särskilt om det också doserats i en massa ny, tanninrik, ek, och på samma sätt kan en riktigt fet Napa Cab med mycket ny ek från en hyllad årgång från Wine Spectator faktiskt vara en oemotståndlig lyx som inte ens jag kan värja mig mot. Men oftare har jag tänkt tvärtom, faktiskt, och lyckats knipa några trevliga godsaker till mer rimliga priser (även om det inte finns några rimliga priser i Napa överhuvud taget).
 

Skrutt

Medlem
Hej där och jag håller med om att såklart alltid hålla koll på vad kritikerna säger. I modern tid tycker jag t ex att Vinous (Galloni) oftare hamnar rätt. Han omfamnar ingen särskild stil utan i Vinous bok verkar det vara litet mer mixed martial arts, vilket jag gillar.

Problemet med betygen från Parker/TWA och WS är att man aldrig riktigt kan vara säker på vad det är de reagerar mot: ett bra exempel är hur de bedömt de mycket eleganta och lagringsbara chardonnayvinerna från Stony Hill (som ligger litet högre upp på Napas bergsluttningar). I min mening några av de renaste och mest finstämda chardonnayerna från Napa (jag tycker i praktiken inte om alltför feta chardonnayer även om jag inte per se har något mot en lyxigt ekad Meursault) - typiskt sett kan stony hill chard få betyg runt 85 poäng från WS.

Samtidigt, ibland är det som om de vaknat på rätt sida. Jag tror att det handlar om viner som både är generösa, inbjudande och charmiga nu men också har fin potential att utveckla och integreras i mer elegant riktning med åren. Men i valet mellan stramt intellektuell lagringspotential och yppig drick-nu-med-din-porterhouse-steak-charm väljer de alltid det senare. Själv älskar jag ofta just Napa Cabernet (och Oregon Pinot Noir) från de svalare årgångarna och mer eleganta producenterna. Alltså, i min värld hittar jag ofta de bästa värdena i att motläsa de amerikanska mainstream-kritikerna på ett ganska fördomsfullt sätt. Visst, ibland blir det fel. Ett rödvin från Napa kan absolut vara för anemiskt även för mig, särskilt om det också doserats i en massa ny, tanninrik, ek, och på samma sätt kan en riktigt fet Napa Cab med mycket ny ek från en hyllad årgång från Wine Spectator faktiskt vara en oemotståndlig lyx som inte ens jag kan värja mig mot. Men oftare har jag tänkt tvärtom, faktiskt, och lyckats knipa några trevliga godsaker till mer rimliga priser (även om det inte finns några rimliga priser i Napa överhuvud taget).
Mycket intressant nyansering av parkerisering och dylikt, tackar. Jag lutar också åt det renare, understated och tror det hör ihop med en förkärlek för vin utan mat. När mat är med i bilden laborerar jag gärna med stökigare viner som t o m kan betraktas som obalanserade. Senaste exemplet på ett sådant vin var K Vintners Viognier Art den Hoed, mycket uppskattat. Mitt tydligaste minne av det föregånde, dvs särskilda preferenser för vin som dricks på egen hand, är när jag drack 2015 Farrside och 2012 Frederic Esmonin St Jacques sida vid sida och definitivt föredrog den senare. Ett annat sådant ex, som jag tror du är insatt i, är Enderle & Moll Basis respektive Liaison, där jag inte ser något behov av att välja Liaison, helt oavsett priset.
 

Deek

Medlem
Angående kritikers betygsättning så håller jag med om att vinous är rätt duktig men dock gav han en Pax Mahle 100 poäng som i min bok inte var i närheten.

Har ett vin fått 90 av WS (som gärna är lite konservativa i mitt tycke) och samma vin fått 94 av JS (för generös) så brukar jag köra på att det är en 91-92a :)
 
@Skrutt m fl - öppnade första flaskan Kapcsandy Estate Cuvée 2006 och skrev så här på Cellartracker:

When a big batch of this wine landed in Stockholm, released on the state monopoly, most wine friends I know felt instinctively that something must be wrong for a wine of this pedigree from Napa, with age, at a reasonable price (well, 100 USD is 100 USD and not cheap by any means), to drop on us ill fortunate Swedes in the middle of winter. I took a bet on a different theory: that maybe this was a vintage with less ripe fruit and less grippy tannins and less concentration, which usually does not appeal to the well to do crowd that still buys Napa reds in expensive steak restaurants around the country. Maybe some retailer was feeling the pressure from the Covid-recession? Maybe the high percentage of merlot in the early vintages of the estate cuvée from Kapcsandy (later on brought down to about a fifth as I understand it) meant that at this stage in the wine's cellar journey, the grip and fruit was softened to understated velvet textured elegance?

Well, I think we both were right. This is an utterly delicious Napa wine with lovely budding mature notes on the nose, an easy to drink velvet texture, with a slightly hollow mid palate, creating a feeling of lightness. Which, for my part, I adore as it marries the best of two types of wines I really enjoy - classic Bordeaux and lighter fresher reds.

Excellent wine, but maybe the sirloin and rather acidic sauce bearnaise and grilled veggies was a bit too much, with a gruyere it shone. Recommended but not if you are into big Napa wines. And I have no idea of the drinking window on this one, but there's no hurry, and at the same time, probably would not save my second bottle for another ten years for sure. (92 poäng)
 
@Skrutt m fl - öppnade första flaskan Kapcsandy Estate Cuvée 2006 och skrev så här på Cellartracker:

When a big batch of this wine landed in Stockholm, released on the state monopoly, most wine friends I know felt instinctively that something must be wrong for a wine of this pedigree from Napa, with age, at a reasonable price (well, 100 USD is 100 USD and not cheap by any means), to drop on us ill fortunate Swedes in the middle of winter. I took a bet on a different theory: that maybe this was a vintage with less ripe fruit and less grippy tannins and less concentration, which usually does not appeal to the well to do crowd that still buys Napa reds in expensive steak restaurants around the country. Maybe some retailer was feeling the pressure from the Covid-recession? Maybe the high percentage of merlot in the early vintages of the estate cuvée from Kapcsandy (later on brought down to about a fifth as I understand it) meant that at this stage in the wine's cellar journey, the grip and fruit was softened to understated velvet textured elegance?

Well, I think we both were right. This is an utterly delicious Napa wine with lovely budding mature notes on the nose, an easy to drink velvet texture, with a slightly hollow mid palate, creating a feeling of lightness. Which, for my part, I adore as it marries the best of two types of wines I really enjoy - classic Bordeaux and lighter fresher reds.

Excellent wine, but maybe the sirloin and rather acidic sauce bearnaise and grilled veggies was a bit too much, with a gruyere it shone. Recommended but not if you are into big Napa wines. And I have no idea of the drinking window on this one, but there's no hurry, and at the same time, probably would not save my second bottle for another ten years for sure. (92 poäng)
Låter som om jag gjorde ett utmärkt köp då, bara att bestämma tillfälle och rätt sen kan man njuta ordentligt
 
Låter som om jag gjorde ett utmärkt köp då, bara att bestämma tillfälle och rätt sen kan man njuta ordentligt
absolut! men inget att dricka utomhus på ditt garden party medan du har grillen på i Lützen-läge. Bäst var den innan middagen och efter middagen sent på kvällen, i lugn och ro och med endast tystnaden som sällskap. Vissa viner har viktiga saker att säga men pratar väldigt lågmält.
 
absolut! men inget att dricka utomhus på ditt garden party medan du har grillen på i Lützen-läge. Bäst var den innan middagen och efter middagen sent på kvällen, i lugn och ro och med endast tystnaden som sällskap. Vissa viner har viktiga saker att säga men pratar väldigt lågmält.
låter underbart, precis min stil
 
Toppen