SV: Webblansering 21 mars 2013
Intressant att se att de två produkter som är helt slutbokade, d.v.s. där även köplatserna tagit slut, är två japanska whiskey. Förra gången var det vad jag förstod bokningstrycket för en belgisk birabirabirabärsbärsbärs som fick hela sajten att börja skaka på ett sätt som aldrig skett under en DRC-lansering. Ryktet om svenskarnas omvandling till vinnördar tycks vara överdrivet.
Vad gäller Lucien Le Moine är nog jämförelsen med Dominique Laurent rätt bra. Båda gör rätt dyra viner för att vara negocianter, har fått höga poäng av en del "breda" vinskribenter, men dissas av vissa bourgognefantaster för att de fokuserar på "stora"/"fruktpackade" viner (i DL:s fall med mycket ny ek) snarare än klassiskt eleganta viner. De få gånger jag har provat någon av dem har jag dock gillat dem, trots att jag trodde att jag inte skulle göra det. Även om jag generellt gillar Bourgogne-2009
rna på den röda sidan, tror jag att 2010 borde vara en lite "säkrare" årgång att köpa viner från producenter med denna typ av stil, utan att de slår över. Årgången har ju hög syra och mognaden är bra utan att "slå över" i för söt frukt och för hög mognad.
Dock tror jag att det finns risk för 2010
r går in i tunneln, och där utvecklad långt, eftersom de är lite "klassiskt" byggda. Så drick 2013-2014 eller glöm helst bort till 2020, om vi pratar nivån grand cru eller bra premier cru, och du vill ha full utväxling av dem.