Jag fick vara med på en on-lineprovning med de viner från Catena Zapata som släpps på systembolaget i vår (och senare?) Vinerna skickades hem till mig i provrör. Provningen hölls av Ernesto Bajda och Belen Iacono från Catena Zapata.
Visa bifogad bild 22229
Visa bifogad bild 22228
Samtliga viner var bra. De var också väldigt olika sinsemellan och det verkar vara en medveten strategi från producenten. River Stones ligger precis bredvid Fortuna Terrae, men skördas 18 dagar tidigare. Jag tycker att det var två viner som stack ut från de andra och hamnar i kategorin "måste ha": Argentino och den helt makalösa River Stones.
2017 Catena Alta Malbec 299 kr 23/3 480 flaskor
N: Blåbär, viol, lingon, vanilj, mörk choklad och kanel.
M: Blåbär, björnbär, hallon, tobak och mörk choklad. Tung, söt, syltig frukt. En del alkohol och rätt så tuffa tanniner. Gott, men kanske lite väl svulstigt? Mår nog inte illa av lagring. 88-90p
2016 Catena Zapata Nicasia Vineyard 595 kr Ej fastställt
N: Cigarett, rönnbär, kakaopulver, syren och nyklippt gräs.
M: Plommon, körsbär, röda vinbär, mjölkchoklad, rosor, asfalt och gräs. Slank, sval och elegant med fin syra och frukt. Det här vinet har absolut ingenting gemensamt med Alta. Blint hade jag nog gissat på en Barolo i den lättare stilen. Tanninerna är dock betydligt beskedligare än hos en Nebbiolo. 90-92p
2018 Catena Zapata Malbec Argentino 695 kr Ej fastställt
N: Blåbär, svarta vinbär, grön paprika, vitpeppar, alkohol, läder och jasmin.
M: Björnbär, hallon, svarta vinbär, tobak och saltlakrits. Rejält koncentrerad frukt, vass syra och integrerade tanniner. Snälla fat. Balanserat, polerat och mycket elegant. Trots att det är yngre än Alta och Nicasia (en stor del av druvorna kommer från Nicasia) är det klart mer tillgängligt. Kan lagras, men det behövs inte. Det här är riktigt bra! 94-96p
2018 Adrianna Vineyard White Stones Chardonnay 695 kr 29/4 105 flaskor
N: Päron, syren, krusbär, kallt smör och lychee.
M: Citron, lime, grapefrukt, pomerans, melon, gröna äpplen, sten och syren. Monstersyra, koncentrerad frukt, obefintliga fat (ändå 12-16 månader på använda fat), fräsch, sval och elegant. 90-92p
2018 Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay 795 kr 22/4 75 flaskor
N: Tvål, krusbär, jasmin, päron, mint och tallbarr.
M: Krusbär, krut, banan, jasmin, grapefrukt, vitpeppar och massor mint. Det finns en tydlig känsla mentol i eftersmaken. Eldig, svulstig och komplex. Återhållsamma fat. Kanske lite överdrivet parfymerat, men jag gillar det skarpt. 92-94p Ett helt annat vin än White Stones, trots att vingårdarna ligger bredvid varandra. Poängen på de här två vinerna är mer min personliga smak än vinernas kvalitet. Uppskattar man stram, elegant, oekad chardonnay är Stones det givna valet. Gillar man blommiga, parfymerade viner (som jag) är Bones bättre.
2017 Adrianna Vineyard River Stones 1295 kr 22/4 48 flaskor
N: Tobak, svartpeppar, mahogny, svarta vinbär och solig sommaräng.
M: Svarta vinbär, svartpeppar, salmiak, grön paprika och kryddpeppar. Sval, koncentrerad frukt, polerat och mycket elegant. Kraftfullt och tillgängligt, redan inne i drickfönstret. Alla komponenter ligger exakt där de ska. Hatten av. Det här är enastående! Jag fick samma känsla som när jag provade Sassicaia 2016. 97-99p
2017 Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec 699 kr 29/4 96 flaskor
N: Svartpeppar, blåbär, viol, tulpan, smultron och tjära.
M: Körsbär, plommon, blåbär, tobak, krut och grön paprika. Stram, sval frukt och ganska tuffa tanniner. Tydliga gröna toner. Elegant. Behöver nog en del lagring. 92-94p
2017 Adrianna Vineyard Mundus Bacillus Terrae Malbec importeras inte till Sverige
N: Muskot, grön paprika, björnbär, svarta vinbär, kakao och kanel.
M: Ingefära, muskot, svarta vinbär, murket trä, svart te och blodapelsin. Sval, stram, snygg frukt, gröna toner. Polerat och elegant. Ganska lätt. 92-94p