This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
En gång är ingen gång och två gånger är en vana? Är det Rousseau-tjuven från förra webblanseringen som slagit till igen?Nu har Mugniers viner försvunnit från websläppet ?
Hur svårt kan det vara att ha koll en vecka innan vinerna ska släppas !!!
Vårt Monopol påminner inte sällan om vissa historiska stater som inte längre finns.En gång är ingen gång och två gånger är en vana? Är det Rousseau-tjuven från förra webblanseringen som slagit till igen?
I såna fall vill jag komma i kontakt med honom.En gång är ingen gång och två gånger är en vana? Är det Rousseau-tjuven från förra webblanseringen som slagit till igen?
Jag använde begreppet "Rousseau-tjuven" som hänvisning till Systembolagets förklaring "har försvunnit från leverantörens lager" (webblanseringen 9 okt). Om det verkligen rör sig om en tjuv vet jag ju egentligen inte. Man kan principiellt tänka sig flera förklaringar till att viner försvinner eller "försvinner" omedelbart före en webblansering:Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
För någon månad sedan när jag själv nervöst satt och väntade på bokade varor från en webblansering ringde jag leverantören för att höra hur det stod till. De påstod att artiklar till webblanseringar skickas till SB:s depå flera veckor innan lansering.Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
Fortsättningsvis får väl importörerna förse de mest attraktiva toppbourgognerna med ytteremballage som har text av typen "Umbala", "Castillo de Gredos" eller "Kopparbergs päroncider".Hmmm, jag ser ett mönster, importörer som lägger upp attraktiva varor i webbsläppen hemsöks av mystisk vintjuv. Frågan är om någon leverantör vågar skylta med attraktiva viner i fortsättningen, risken är ju överhängande att den mystiska vintjuven slår till igen.
Skulle också vara intressant att fråga honom vart jag ska vända mej för att få tagSkulle vara intressant att höra en kommentar från Propagandachefen Lennart Agén
Skulle också vara intressant att fråga honom vart jag ska vända mej för att få tag
i vin ifrån dessa producenter.
Det här måste ju ett monopol kunna fixa för mej, eftersom beställa på nätet
från ett annat land måste väl vara uteslutet.....eller !?
Får de en offert om @Kostjan ber att få köpa ett stadigt 6-pack Armand Rousseau Chambertin, Mugnier Musigny eller andra "allokeringsbourgogner"? Man kan ju också försöka den modellen med t.ex. Selosse vingårdsbetecknade champagner.privatimport såklart... du hittar nån som säljer, fyller i systembolagets blankett de kontaktar säljaren, får en offert. Sedan får du ett prisförslag, accepterar du lägger de en beställningoch sedan kan du hämta ut varorna i butik.
Finns det nåt annat sätt?
Antar inte det, Tack för tipset........privatimport såklart... du hittar nån som säljer, fyller i systembolagets blankett de kontaktar säljaren, får en offert. Sedan får du ett prisförslag, accepterar du lägger de en beställningoch sedan kan du hämta ut varorna i butik.
Finns det nåt annat sätt?
Får de en offert om @Kostjan ber att få köpa ett stadigt 6-pack Armand Rousseau Chambertin, Mugnier Musigny eller andra "allokeringsbourgogner"? Man kan ju också försöka den modellen med t.ex. Selosse vingårdsbetecknade champagner.
Jag använde begreppet "Rousseau-tjuven" som hänvisning till Systembolagets förklaring "har försvunnit från leverantörens lager" (webblanseringen 9 okt). Om det verkligen rör sig om en tjuv vet jag ju egentligen inte. Man kan principiellt tänka sig flera förklaringar till att viner försvinner eller "försvinner" omedelbart före en webblansering:
(1) Det rör sig verkligen om en tjuv. I så fall nästan helt säkert ett insider-jobb om sådär 12-24 mycket eftertraktade flaskor försvinner, snarare än en blandad lastbilslast. (För den som inte kan skilja exakt vilka flaskor som är vilka, eller inte har tid att välja vad man tar vid en smash&grab-kupp måste det vara mycket mer attraktivt att stjäla spritflaskor än vin - högre genomsnittligt pris per flaska, mer etablerad svart marknad = lättare att sälja vidare, mindre nogräknade kunder vad gäller äkthet och hur varorna lagrats.)
(2) Importören vill inte längre sälja till Systembolaget, och hittar på en dålig ursäkt för att inte leverera flaskorna. Anledningen kan t.ex. vara att importören vill sälja hela allokeringen till restauranger för att hålla dem på gott humör, behålla vinerna i sin privata källare, att den säljs till utvalda privatpersoner snarare än slumpmässiga snabbklickare, att det blir mer lönsamt att sälja direkt till auktionsmarknaden, eller att det blir mer lönsamt att vidareförsälja till någon utländsk raritetshandlare. Tänk er t.ex. att någon Hong Kong-firma erbjuder sig att köpa de mest attraktiva vinerna till dubbelt eller tre gånger så mycket som SB betalar? (Genom att göra försök att plundra andra länders allokeringar direkt från importör kan man ju undvika de problem med förfalskningar som bekymrar allt fler.) Det som förut var t.ex. 30% marginal blir då 186% eller 328% marginal för importören. Även om antalet flaskor är löjligt få kan det då faktiskt börja bli lite pengar.
(3) Systembolaget har klantat sig - t.ex. genom att ha en tjuv på sitt lager - men gör som de nästan alltid gör och skyller på importören istället.
Notera att jag skriver principiellt. De flesta av förklaringarna innebär ju att någon har dålig vandel, och det har jag ingen aning om. Jag ägnar mig alltså inte åt att hävda att småimportören X gör sig skyldig till (2) eller att lagerarbetarna hos Y är tjuvar, då detta ju kunde riskera att vara förtal.
Jag är för övrigt väldigt förvånad om leveransen till Systembolaget sker så sent som en vecka före lansering, d.v.s. att man upptäcker några dagar innan att man inte fått något/inte kommer att få något och måste stryka varorna från lanseringen!