Många viner som har legat riktigt bra till i pris här i Sverige har nu fått betydligt högre priser och är inte längre lika attraktiva att köpa. Tänker på Delas norra rhone viner bl.a. som för några år sen låg på halva snittpriset om man ser till priserna på winesearcher. Nu kostar ju Les Bessards lika mycket som magnumflaskorna gjorde för fem-sex års sen. Mycket kan man nog skylla valutan på, men helt klart är att leverantörerna fattat att de kan ha ut större vinster själva. Konsekvensen blir ju att de vinerna inte sticker direkt heller. Har svårt att se att leverantörerna lyckas kränga alla flaskor då. Tror folk köper mer via nätet nu också och att systembolaget inte är det enda alternativet längre som det har varit förr. Rätt osmart av importörerna för jag tror att de kan skapa merförsäljning om de har viner som drar uppmärksamhet och som sedan resulterar i att man också köper andra viner från samma importör (har själv köpt mycket andra viner från importörer som jag inte hade tänkt från början pga att jag letade efter specifika viner).
Ja det är väl så att det är andrahandspriser nu så då kan man ju lika gärna köpa från valfri favoritbutik i Europa när det passar en själv. Kollade nu igen och ingen är slutsåld, måste vara första gången det hänt en weblansering med 15 poster eller fler.
Intressanta och bra reflektioner båda två.
Utöver det så har ju SBs lanseringar ändrat frekvens och karaktär väldigt mkt de senaste åren.
Det som förr var lanseringar 1-2ggr/mån i små volymer är nu mer frekvent och dynamiskt än någonsin.
Förr ansågs det att de svenska osannolikt låga priserna på vissa exklusiva viner var ett resultat av "förhandlingar" mellan vissa importörer och SB.
"Du ger mig 120 flaskor av Grand Crû Domaine X till långt under europeiska marknadspriser men då får du också en order på 20000fl av Domaine Y där du kan tjäna lite pengar". SB fick glänsa med ett internationellt sett osannolikt lågt pris på exklusiva viner (som i och för sig krävde script-kunskap för att få tag i eller köuthållighet i Sthlm, Gbg eller Malmö) och importörerna fick tjäna pengar och lät bli att kritisera SB och såga av den gren dom satt på. Alla inblandade var glada (utom vi vinnördar då ibland) och SB fick vatten på sin kvarn att dom inte bara kunde skydda oss från missbruksträsket utan också kunde tillfredsställa en krävande finewines-publik.
Vet säkert dessutom från förr att om en tillfällig lansering (eller web-dito) inte sålde slut inom en viss tid så var vinet inte välkommet året därpå när nästa årgång kom ut. Hur det är idag låter jag vara osagt.
Sen så är det kanske också på sin plats att reflektera över om inte även svensken börjar bli lite påverkad av alla rapporter om att den ekonomiska syndafloden snart är över oss.