Kära dryckesbröder och dito systrar...!
Det är glädjande att se så mycket törst - och lust - efter
Dönnhoffs viner bland alla entusiastiska vinälskare här på forumet!
Ja, vi är inte lätta att få tag i och det beror, precis som alltid, på att vi är två stycken som arbetar heltid med helt andra saker än vin (om någon vill prova på hur det är att vara lärare i matematik på högstadiet i dagens skola, är ni varmt välkomna att föreslå ett sabbatsår där vi byter arbetsplats under en bestämd tidsperiod). Vi får det precis att gå runt och ibland inte ens det, för vi försöker hålla låga påslag (samtidigt som vi själva ivrigt klickar på weblanseringar från olika vinregioner, där vi ser att marginalerna ibland är betydande - men man klickar ibland ändå bara för att slippa trasslet med att transportera hem vinerna från olika orter. Antar att tankegången känns igen).
Noo good deed goes unpunished...som det brukar heta. Ibland lanserar vi specialbuteljeringar (t.ex. Goldkapsel-varianter) av viner som vinmakarna erbjuder oss enbart för vänskaps skull (medan vi ser hur "vanliga" versioner av samma vin säljs för dyrare priser internationellt än specialversionen, som enbart säljs av oss och som kostar oss betydligt mer. Och då menar vi verkligen betydligt mer). Det är egentligen ett vansinne att hålla på så här och ägna så mycket tid åt detta. Vi skulle behöva öka påslagen ett par steg, men vi har inga slipsar eller börsanalytiker som kräver att vi ökar "market share" eller intäkterna för att aktiekursen ska öka. Så mycket roligare att då hellre bara försöka prångla ut så många bra viner som möjligt till snälla priser. Och ha kul i processen, istället för att bara se det som ett jobb. Vi ber därför om ursäkt på förhand för att vi är dåliga på att svara på mail - vi har inga sekreterare eller någon säljteam, vilket ger oss vissa nackdel när det gäller tillgänglighet. Men eftersom det tycks finnas önskan om en förbättring, ska vi försöka göra en uppryckning och svara på mail med större och snabbare frekvens.
När det gäller den aktuella weblanseringen, delas besvikelsen angående Sadie - planen var annars att klicka frenetiskt på några favoriter. Förhoppningsvis kommer vinerna senare. Det är dock en annan importör.
Beträffande
Dönnhoff årgång 2019 och 2021, kan vi trösta alla törstiga vänner där ute i Svea Rike med att...de kommer offereras (och förhoppningsvis lanseras) på Systembolaget.
Så inget är missat eller överhoppat.
Årgång 2019 är en alldeles magisk åtgång i Tyskland. Till allas överraskning. Det var året som få talade om, ingen "hype" hördes men så...började det viskas bland vinmakarna att
"Herregud, har ni andra upptäckt hur vinerna börjar utvecklas i faten?". Det var något som mer spreds mellan vinmakarna, snarare än det som är mer vanligt - att hypen byggs upp av vinjournalister. På något sätt var det befriande att höra det från vinmakarna själva och på sättet de förvånat beskrev processen, att de förstod att årgången skulle bli bra, men inte
SÅ bra(!). Med facit i hand och vinerna ute på marknaden och alla numera recenserade, kan vi efterhand konstatera att det var ett alldeles fantastiskt år. Och jodå, det var flera 100-poängare som trillade in för oss och recensionerna överlag var närmast överväldigande.
Däremot
årgång 2021... Vet inte om det är "bra" att prata för mycket om den. Helst bör vi alla säga
"shhhhh..., nothing to see here, folks, please move along...", för enligt undertecknad är det den bästa årgången provad i karriären, baserat på egen konsumtion av fermenterad druvjuice de senaste 30 åren. I serien av ständigt nya värmerekord, kom årgången som en fläkt från det förflutna och erbjöd en KALL årgång för en gångs skull, där druvorna fick kämpa för att uppnå mognad. Som att kliva tilbaka till 1970-talet, då man fick vara glad om tre skördar under en tioårsperiod gav någorlunda fysiologiskt mogna druvor. Vinmakarna idag frågar sig om de någonsin kommer få uppleva en sån årgång igen, nu när normen tycks vara att det varje år slås nya globala värmerekord. Missförstå mig rätt - det var ingen enkel årgång. Tvärtom. Listan på utmaningar var lång och alla producenter och regioner har inte lyckats. De vinmakare vi känner personligen och som vi litar på, viskade att för att lyckas den här årgången, krävdes det närmast non-stop arbete ute i vingården, det krävdes gamla rotstockar och det krävdes extremt låga skördeuttag. Men de som la in det jobb som krävdes, de... Som sagt, låt oss tala tyst om detta. Och låt oss inte heller titta för mycket på de överdådiga recensionerna. Det är alldeles för mycket hype redan... Och det blir inte bättre av att dessa ord skrivs, så nu lämnar vi ämnet.
Dock...har ni provat vinerna? De är så frenetiskt UNGA! Det är en intensiv diskussion mellan många vinmakare om hur trist det är med den ständiga loopen att en ny årgång kommer ut, köps upp och...konsumeras. För det är vad som händer med majoriteten av alla viner. Samma sak på restauranger - hur vanligt är det med äldre årgångar i vinlistorna? Enligt vinmakarna är det oftast den senaste årgången, som nästa år byts ut mot nästa unga årgång. Diskussionen som hörs är hur fantastiskt det vore om en del av produktionen kunde få ligga tio år på flaska och först DÅ lanseras på marknaden, så att vinälskare skulle få känna på vilken magi som utvecklas i flaskan med lite lagring. Inte bara det spritsiga unga i nylanserade viner. Det förblir nog en dröm och frågan är - vem ska betala den notan?
Så ja, båda årgångarna kommer offereras inom kort och nej, inte till hiskeliga överpriser. Vi tänkte fortsätta med våra vanliga låga påslag, såvida inte önskemålet är att vi hellre höjer priserna och får råd att anställa en sekreterare som svarar på alla mail.
Sedan måste det sägas att trots att vi är stolta över intresset för Dönnhoff, har vi egentligen några andra viner ute just nu som får översvallande recensioner, till priser som är långt under vad vi brukar se för liknande viner från samma region, men eftersom det inte är tillåtet att göra någon direkt reklam här, får man snällt maila till oss (
origowine@yahoo.se) om man vill ha personiga tips. Och därmed blir det också ett bra test om vi verkligen blir bättre på att svara på mail.
Och vad gäller instagram - hälsa gärna på och ropa till. Vi ser själva att våra kollegor, vänner och konkurrenter sprutar ut sponsrad reklam i instagramflödet, men som ni ser, gör vi ingen reklam alls, utan hoppas att vinerna ska tala för sig själva.
Slutbabblat. Klockan har passerat åtta på kvällen, middag har inte ätits än (än mindre tilllagats) och efteråt måste ett prov konstrueras i matematik till på torsdag, som sedan ska rättas, analyseras och betygsättas. Så ser den glamorösa vardagen ut... Hur mota den grå, trista tisdagen och istället måla den i lite glada färger? Med ett glas god, tysk riesling så klart.
Hälsningar,
Origo Wine