Fast om det nu är så lätt att sälja i Sverige kan ju importören sälja via BS eller pi.
Vem har sagt att det är lätt att sälja i Sverige? Detaljhandelsmonopolet går ju ut på att det ska vara svårt, så att vi inte spontandricker ihjäl oss, och ger barnen en olycklig jul.
BS = logistik måste hanteras för varje enskild flaska/beställning (kan för all del lejas ut mot betalning)
"Privatimport" (Systembolagets beteckning för beställning från importörers restaurangsortiment som redan befinner sig i ett lager i Sverige) = försäljningsadministration + logistik måste hanteras för varje enskild flaska/beställning.
Vissa importörer tycker detta är OK, andra orkar inte hålla på med detta annat än i enstaka fall.
Helt klart enklare och bättre cash-flow för importören att få sälja 48 flaskor på ett bräde. I fria länder med marknadsekonomi hanterar man detta (och minskar lagerbindningen) genom att ta upp förbeställningar från trogna kunder, och ger kunderna incitament till detta genom att erbjuda rabatter på hela lådor o.s.v.
När det t.ex. gäller DRC (webblanseringen 22 mars) lär det ha varit importören som satte gränsen för antal flaskor, men knappast när det gäller Bordeaux. I Bordeaux allokerar man genom att sätta ett årgångsberoende pris på vinerna så att den globala efterfrågan inte överstiger tillgången, medan Bourgogne eftersträvar en jämnare prisutveckling med behov av att allokera flaskorna, framför allt i toppårgångar.
Även när det gäller vissa webblanserade bourgogner håller Systembolaget ibland nere antalet flaskor, har jag fått reda på. När det gäller en känd grand cru årgång 2015 i 5000 kr-klassen, som webblanserades i höstas, hade SB kunnat få köpa fler flaskor men ville inte enligt importören. Min minnesbild är att de flaskorna tog slut rätt fort - men minns inte om det var på enstaka sekunder eller om det tog lite längre dag 1. I just det fallet upptäckte jag det hela genom att importören strax före webblanseringen påpekade möjligheten att privatimportera dem i samband med en provning. Jag blev otroligt förvånad, eftersom 2015 är en toppårgång!