This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag tror det är för tidigt att säga vad 2016 kan ge eftersom jämförelsen med 1985 kom upp.. Men det står "klassisk årgång" och deras 50.e vin för 2018.Vad skulle ni säga om man jämför åren 2016 vs 2018 för Sassicaias del?
Det återstår att se. Har vertikalen intakt än så länge. Men till 2019 är vi nog över 2-lapp..
Sassicaia var väl inga problem. Jag snackar Cappellano.Nja, var uppkopplad mot en server i Tyskland och kunde utan problem klicka i en flaska, insåg att att bara en var en flaska vald, ändra till 5 till och checka ut.
I övrigt oklart om SB servrar är placerade i Stockholm?
Som så mycket annat som är hypat så dricks säkert för många flaskor alldeles för unga, inte minst i detta land. Min erfarenhet är definitivt att Sassicaia ska lagras längre än andra mer "in your face"-supertoskanare, som t.ex. Ornellaia. (Så här tyckte jag den enda gång jag kan minnas att jag provat många årgångar samtidigt: https://vintomas.wordpress.com/2012/11/16/sassicaia-och-ornellaia-masterclass-hos-decanter/ )Förstår inte riktigt hypen kring Sassicaia. Undrar om folk dricker dem unga eller om det ligger fina vertikaler och vilar..
Ok, framgick inte och inläggen innan var om Sassicaia. Oavsett så tror jag inte det hade gjort skillnad om försöket till beställning gjordes från en plats inom tullarna.Sassicaia var väl inga problem. Jag snackar Cappellano.
Jag tror det är för tidigt att säga vad 2016 kan ge eftersom jämförelsen med 1985 kom upp.. Men det står "klassisk årgång" och deras 50.e vin för 2018.
Jag erkänner att de flaskor jag druckit av Sassicaia var barnarov fram tills i våras då 2006 intogs och man förstod vilken pang cabblend det är med ålder. Men jag kliar mig i huvudet och undrar om slantarna nu är värda dem..Alltid kul med de jämförelserna. 85an släpptes någon gång 1988/89 (inga anteckningar kvar från den tiden) köpte då och drack över en period fram till 2002 när den sista flaskan dracks upp en sen kväll. Är ingen Sassicaia-fantast men måste säga att jag upplevde stilen på 1985an väldigt annorlunda jämfört med de 2010+ jag druckit (dock inte druckit 2016). Vet inte vad volymen var 1985 men Sassicaia lär göras i signifikant större volymer idag jämfört med 80-talet och med det en mer industriell produktion, nya vingårdar etc. Om inte annat så var det en hyfsad flaskvariation på 85orna.
Får gratulera i efterhand till inköpet! 1985:an fick 100 Parkerpoäng redan som ung, i ett tidevarv när Parker var mycket försiktigare med poängsättningen än vad han blev senare. Av de följande tio årgångarna kom bara fyra upp till 90+ poäng.Alltid kul med de jämförelserna. 85an släpptes någon gång 1988/89 (inga anteckningar kvar från den tiden) köpte då och drack över en period fram till 2002 när den sista flaskan dracks upp en sen kväll. Är ingen Sassicaia-fantast men måste säga att jag upplevde stilen på 1985an väldigt annorlunda jämfört med de 2010+ jag druckit (dock inte druckit 2016). Vet inte vad volymen var 1985 men Sassicaia lär göras i signifikant större volymer idag jämfört med 80-talet och med det en mer industriell produktion, nya vingårdar etc. Om inte annat så var det en hyfsad flaskvariation på 85orna.
Får gratulera i efterhand till inköpet! 1985:an fick 100 Parkerpoäng redan som ung, i ett tidevarv när Parker var mycket försiktigare med poängsättningen än vad han blev senare. Av de följande tio årgångarna kom bara fyra upp till 90+ poäng.
Ville du bara ha tre Cappellano, jag hade gärna tagit 6. Men nu var det ju 18 till hela landet så…2 sassicaia och en cappellano, man får väl vara nöjd men ville ha 6 sassor 3 cappellano och 2 accomasso. Aja nu får folk julklappar iaf -_-
Jag är alldeles för dåligt berest inom super-toscanare men en fingervisning brukar ju vara +10 år för typ all bra Italienskt.. Sen drack jag San Guidalberto 2000 som fortfarande var ung... och ett 2.a vin... från en "OK" årgång...Ni som druckit mycket sassicaia, hur ställer den sig mot dem andra top supertoscanarna? Vilken är lämpligast att dricka ung och vilka vinner mest på lagring? Finns det någon fingervisning man kan följa här?
Haha har lite folk som brukar handla åt mig, man måste ju ha sina soldater redo i detta klimat ^^^^Ville du bara ha tre Cappellano, jag hade gärna tagit 6. Men nu var det ju 18 till hela landet så…
Jag har druckit en del ornellaia, samt tua rita och tignanello. Sassicaia och Solaia har jag bara vidrört flaskor men ej öppnat något. Tror faktiskt jag gillat tua rita mest, då ska jag lägga till att allt jag druckit från toscana är relativt ungt.Jag är alldeles för dåligt berest inom super-toscanare men en fingervisning brukar ju vara +10 år för typ all bra Italienskt.. Sen drack jag San Guidalberto 2000 som fortfarande var ung... och ett 2.a vin... från en "OK" årgång...
Dock så har jag druckit 2016 och den dricker fantastiskt ung!!
Men som @vintomas skriver ovan. Sassicaia vinner på längre lagring än tex Ornellaia.
Samma här. Enbart yngre än 2010 förutom Sassicaia 06 då. Ornellaia -12 var också bra men finner mycket som slår den i lägre prisklass.Jag har druckit en del ornellaia, samt tua rita och tignanello. Sassicaia och Solaia har jag bara vidrört flaskor men ej öppnat något. Tror faktiskt jag gillat tua rita mest, då ska jag lägga till att allt jag druckit från toscana är relativt ungt.
Någon som fick tag på Accomasso?