Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wicked Wine i konkurs

Johan L

Medlem
Importören Wicked Wine har inlett en konkurs per i fredags (13/12 2024). De grundades 2002 så de har varit med ett tag. I portföljen finns exempelvis Schubert, Niepoort och Eikendal. De har även öl, med Sierra Nevada som största namn.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hmm... företagsmässigt ett namn jag vagt känner igen men som inte direkt säger mig så mycket. En snabb koll på sortimentet avslöjar inte så många kända namn utöver de du nämnde, så kanske inte en direkt högprofilerad finewines-importör.
Tittar man på allabolag.se så ser det ju inte ut att ha gått sådär väldigt dåligt. -648 tkr senaste räkenskapsåret (till 2024-04) på en omsättning av 55,7 mnkr är ju inte direkt alarmerande, när det summerat varit klart mer vinster än förluster de senaste fyra åren.
Däremot kan man ju se att omsättningen till 2024-04 var klart mindre än den var till 2023-04 (68,0 mnkr). Har de möjligen tappat några stora producenter eller kassakor i SB-sortimentet och hamnat i en ond cirkel försäljningsmässigt som lett till likviditetsproblem under detta år? En gammal tumregel som åtminstone gällde när jag läste företagsekonomi för några decennier sedan, var att (mindre) företag oftare gick i konkurs p.g.a. likviditetsproblem (= brist på reda pengar i kassan för att betala fakturor) än soliditetsproblem (= långvariga förluster som ätit upp allt insatt och uppbyggt kapital).

Trådskapare
J

Johan L

Medlem
De är väl, namnet till trots, mer kända på ölsidan där de varit väletablerade länge. De själva nämner stigande kostnader, framförallt på logistiksidan, ihop med inflation, svag valuta och vikande försäljning som anledningarna till att de hamnat i konkurs. Samt ett förändrat köpbeteende som lett till längre liggtider i lager. Det sistnämnda har jag noterat tydligt på Systembolagets tillfälliga ölsläpp där öl som förr flög av hyllorna nu kan bli stående ganska länge. Känns som det är liknande mönster på vinsidan?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...Samt ett förändrat köpbeteende som lett till längre liggtider i lager. Det sistnämnda har jag noterat tydligt på Systembolagets tillfälliga ölsläpp där öl som förr flög av hyllorna nu kan bli stående ganska länge. Känns som det är liknande mönster på vinsidan?
Absolut, vissa viner i webblanseringarna har nu pumpats upp så högt i pris att det numera tar flera sekunder (eller i extremfall minuter) innan de tar slut, istället för <1 sekund som förut. ;)

m3lk3r

Medlem
Kommer ihåg att de hade några av de populäraste "mikrobryggeriölen" för ca 15 år sedan. Craft beer-svängen är ju rätt trendkänslig och kan tänka mig att de inte riktigt hängt med där.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
De är väl, namnet till trots, mer kända på ölsidan där de varit väletablerade länge. De själva nämner stigande kostnader, framförallt på logistiksidan, ihop med inflation, svag valuta och vikande försäljning som anledningarna till att de hamnat i konkurs. Samt ett förändrat köpbeteende som lett till längre liggtider i lager. Det sistnämnda har jag noterat tydligt på Systembolagets tillfälliga ölsläpp där öl som förr flög av hyllorna nu kan bli stående ganska länge. Känns som det är liknande mönster på vinsidan?
Nu har jag inte längre örat mot branschen, men de få viskningar jag hör säger att det är en ganska muggig situation därute, mycket beroende på de anledningar som företaget själva anger. Runt 2008, när euron och dollarn stack iväg ordentligt var det jävligt svettigt i importbranschen ett tag, men den situationen var – i allt betraktat – tämligen snabbt överstökad. Den situation som råder idag då den svenska kronan intagit en peso-position under en lång tid gör nog att många börjar få slut på marginaler. Även om du valutasäkrat så tar de pengarna slut och då ska du plötsligt betala ganska saftiga summor. Och när det gäller att vara mer specifikt inriktad på "craft beer" så blir det ju lite extra jobbigt då 1) volymerna inte är så vansinnigt stora att du kan köpa på bulk, och 2) idioterna i Storbritannien klev ur EU med ökade skatter och tullar som grädde på valutamoset (det sistnämnda är väl, redan inräknat, men ändå.) Ölnördar är fan så mycket mer priskänsliga än vinnördar, samt att ratebeer-treden fortfarande biter sig fast. Du köper EN flaska och delar med ett gäng polare för att kunna bocka av etiketten. Du köper inte en eller ett par lådor och lägger undan.

En får väl hoppas och tro att de lyckats göra en "bra" konkurs och kan starta om igen. Sierra Nevada Pale Ale är fortsatt en favorit.

Toppen