Hej Vintomas, tack för kommentar och engagemang i wigellan. För mig som utvecklar wigellan och dessutom dricker vin regelbundet, så är det viktigt att hålla koll på konsumtion samt reflektera över ifall en hobby går över till ett riskbeteende. Tyvärr är alkoholism en mycket vanligt förekommande sjukdom som skapar ett stort lidande för många familjer och för oss alla stora samhällskostnader. Jag tycker att det är tråkigt att du förminskar risker, organisationer som arbetar med att hjälpa människor som drabbats av alkoholism samt familjer till alkoholister. Wigellan är en vin-navigator för att bättre kunna reflektera och navigera sin vinresa. För mig är det självklart att även kunna ge en indikator för reflektion när konsumtion blir för hög. Wigellan hoppas indirekt att vara en hälsoapp då vin i sunda mängder förhöjer livskvalitén och därmed hälsa. Dock behöver vi alla vara varse om riskerna med alkoholkonsumtions och inte försöka vifta undan dessa.
Jassåminsann, om man inte håller med om inriktningen på din app, och om du verkligen identifierat intresset hos din tilltänkta målgrupp, så "förminskar" man "risker, organisationer som arbetar med att hjälpa människor som drabbats av alkoholism samt familjer till alkoholister". Är det en argumentationsteknik som du brukar ha framgång med? Eller är det bara ett tecken på samma form av tveksamt omdöme som du uppvisat när du gnäller på att andra användare skapar användbara inlägg i SB-nyhetstrådarna istället för att de ska användas för att ge trafik till din sajt? Med ditt svar har du i alla fall förstärkt min uppfattning att jag aldrig någonsin kommer att använda din app.
Innan du sorterar in IOGT-NTO i facket "de goda som inte får ifrågsättas" på ett vinforum borde du nog lite närmare studera vissa delar svenska nykterhetsrörelsens historia av intolerans och ekonomiskt självintresse. IOGT-NTO är den mest uppmärksammade men förmodligen den minst sympatiska delen av den svenska nykterhetsrörelsen. Det finns andra organisationer som faktiskt fokuserar på att hjälpa missbrukare.
Jag noterar att du inte svarade på GDPR-aspekten. Om din app hanterar hälsodata, har du sett till att uppfylla alla krav som ställs av GDPR? Om så är fallet kunde det väl varit ett bra tillfälle att lugna eventuella användare som undrar hur du hanterar deras personliga data, när du nu visat upp att du anser att det rör sig om hälsodata, vilket ingår i kategorin känsliga personuppgifter. Då gäller hårdare lagkrav kring hur dessa uppgifter hanteras. Hoppas att du har läst på mer om det än vad du har om nykterhetsrörelsen.
Här kan du annars läsa vad Integritetsskyddsmyndigheten skriver om saken.