Drack en 2018 Precedent Kirschenmann Zin i helgen från magnum - herregud vilken underbar Zin! Gav den 96pts på CellarTracker, faktiskt. Bland det bästa Zin jag druckit.
Lite bakgrund: Kirschenmann är en gammal Zin vingård i Lodi, men planteringar som är över 100 år gamla. Vingården ägs av Tegan Passalaqua, som till vardags är vinmakare på Turley. En hel del prestigeproducenter tar frukt från Kirschenmann, men detta vin är nog det bästa jag druckit från den vingården. Precedent är ett litet sidomärke som vinmakare Nathan Kandler driver. Till vardags är han vinmakare på Thomas Fogarty Wines i Santa Cruz Mountains, som mestadels gör Pinot.
Har ingen aning om detta vin fanns tillgängligt i Europa, men får ni chansen att lägga rabarber på en flarra, så tveka inte en sekund! Prisvärt är det också!
Samma kväll drack vi också Fields Family och deras Zin från Stampede vineyard. Också oerhört fint vin, men här är det svårare att vara opartisk eftersom jag själv tar Zin från samma vingård. F.ö. också en mkt gammal vingård med Zin planteringar från innan prohibition, beläget i Clements Hill AVA (vilket här en del av Lodi).
Lodi är ju känt för sina mkt gamla Zin-planteringar och äntligen börjar folk inse den höga kvaliteten som finns där med rätt vinmakare.