Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Drucket

Medlem
Vertikal-provning, Gruaud-Larose - under ledning av Finare Vinare, MS Stockholm.

Gruaud-Larose är en gammal favorit, en utmärkt representant för det lite småskitiga och okammade Bordeaux från förra seklet. Här har vi inte de största årgångarna, men fortfarande intressanta årgångar, och man vet aldrig säkert vilken årgång som blir “stor” efter några decennier i källaren.

Gruaud_vertikal.jpeg


2019
Mörkröd med blå ton.
Pigg rödsvart ung frukt, snygga gräddiga fat, nybakade kakor, mandelmassa, lite rök, charmerande.
Fyllig och bred, massor med frukt, fin fatintegration, välpolerade tanniner (men jag tyckte jag anade en liten stjälk ändå), lång. Så välputsad. Gruaud har nog aldrig varit så här nybadad.
En baby, men en förförisk baby. Går redan att dricka, om man är lagd åt det hållet. Mycket gott, men väldigt långt från klassisk G-L.
92-93 p

2006
Begynnande tegelkant.
Träkrydda, pepparkaka, kaffe, målarfärg, ganska sluten.
Rejält sträv, medelfyllig+, kryddig, hyfsad längd.
Behöver mer tid.
89-91 p

2001
Tydlig läderkant.
Köttuljong, bacon, lagerblad, gammelfrukt, torkade örter, tjära och en Vicks blå. Superfin näsa.
Medelfylligt, fin mogen frukt, hög syra, energiskt livlig, lite sälta, lång fins svans. Härligt!
Så har ska det smaka! (även om det här är ett ovanligt städat och väluppfostrat vin för att vara G-L). En som nyligen druckit årgång 2000 tyckte den här 2001:an var bättre.
94 p

1999
Tydlig tegelkant.
Cola, viol, kex, buljong, lite blyg och sluten.
Lättdruckna tanniner, men lite tunn, och kortare än syskonen.
Något av en besvikelse.
89 p

1998
Nu är det rödare i kanten igen, inte lika tydlig mognad i färgen.
Stall! Det efterlängtade Gruaud-stallet! Ceder, skog, ved till och med, eukalyptus, vinbärspastill, lite koskit, som sig bör. Så klassikt!
Friska syror, grovkorniga tanniner, kalkig, högst levande frukt, lång svans. Utmärkt!
Stor skillnad på -98 och -99 som synes.
93 p

1988
Rubinröd, läderkant med tydlig uttunning.
Stallet igen! Klar frukt, mossa, höstlöv, en tjusig cigarrlåda, gammal brun syltad jordgubbe, lakritsrot, tobak, kafferost. En fascinerande och vacker mogen bordeaux-näsa.
Nedsmält frukt, mjuka tanniner, smakrik, lite te och citrongräs, lite japanska kryddor, många lager här. Det här drack man upp.
Mogen bordeaux FTW!
93 p

Här fanns viss flaskvariation, t ex så skiljde omdömena mellan de två flaskorna 2001 ganska mycket, även om både var bra.

En utmärkt provning. Grattis till er som sitter på 2001, 1998, och 1988, även om en flaska förmodligen kan skilja sig ganska mycket från en annan flaska i de här årgångarna. Frågan man ställer sig är: Kommer det välkammade och glanspolerade nya G-L som vi ser i årgång 2019 någonsin mogna till mina gamla ouppfostrade och stalliga favoriter?
 

mackan92

Medlem
I helgen drack jag en flaska av Cristoms Mt Jefferson Pinot Noir från 2021, som jag tyckte var väldigt god. Härligt rödbärig doft, med lite inslag av karamell och någon lätt anstrykning av julkrydda (?). Smaken var lätt, även här gott om röda bär och en rätt så hög syra. Passade utmärkt till en svamprisotto toppad med ramslöksolja.

Då det här var min sista flaska undrar jag om det är någon som vet var/hur jag skulle kunna lägga mina vantar på fler? Även andra årgångar går såklart bra.
Tacksam för alla tips!
Ser nu att den släpps 10 maj årgång 2022. Artnr 94122
 

LeChat

Medlem
IMG_5900.jpeg

1990 Château Malescot St. Exupéry

Plopp! Där försvann den korken…
Det fanns t.o.m lite vin (såg dock ut som vatten) ovan korken som jag först hann torka upp. Men när jag började känna på korken så satt den väldigt löst och minsta tryck gjorde bara att den åkte längre ner i flaskan och där hamnade korken till slut.

Vinet såg faktiskt ändå helt okej ut när jag hällde upp det på karaff så det gav mig ändå lite hopp.

En halvtimme efter missödet så kan jag konstatera att den faktiskt inte verkar ha lidit någon större skada.

Fullmogen och komplex smak med en härlig mentol som jag inte minns lika tydlig i tidigare flaskor. Annars är det bl.a. söt mogen frukt, jord, järn, lite choklad, lite gympadojja initialt och stalltonerna växer något med tid. Som att trycka näsan rakt ner i pälsen på en häst. Härligt!

Återigen en mysig och välsmakande bordeaux från årgång -90. :cigarr:
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 31936
1990 Château Malescot St. Exupéry

Plopp! Där försvann den korken…
Det fanns t.o.m lite vin (såg dock ut som vatten) ovan korken som jag först hann torka upp. Men när jag började känna på korken så satt den väldigt löst och minsta tryck gjorde bara att den åkte längre ner i flaskan och där hamnade korken till slut.

Vinet såg faktiskt ändå helt okej ut när jag hällde upp det på karaff så det gav mig ändå lite hopp.

En halvtimme efter missödet så kan jag konstatera att den faktiskt inte verkar ha lidit någon större skada.

Fullmogen och komplex smak med en härlig mentol som jag inte minns lika tydlig i tidigare flaskor. Annars är det bl.a. söt mogen frukt, jord, järn, lite choklad, lite gympadojja initialt och stalltonerna växer något med tid. Som att trycka näsan rakt ner i pälsen på en häst. Härligt!

Återigen en mysig och välsmakande bordeaux från årgång -90. :cigarr:
Det verkar gå bra nu. :)
 

Boletus

Medlem
Idag drack jag sista slurken ur en Suduiraut 1982 som öppnades för en månad sen och som stått under kork i kylskåp sen dess. Tanken var väl att testa @StefanAkikos nekrofila böjelser då jag tidigare sett två veckor som någon sorts tumregel för hur länge ett moget sött vin utvecklas eller åtminstone inte avvecklas efter dragen kork.

Jag måste säga att jag är imponerad över hur väl vinet hållit sig. De få syror som fanns kvar i vinet för en månad sen är borta, men vinet är ändå ganska balanserat och saknar ingenting utom kanske en viss spänst. Det är till och med snäppet bättre balanserat och utvecklat än när jag drack det första gången men också lite mindre vinöst och lite mer av en flytande efterrätt. Slutsatsen är nog att en bra årgång faktiskt vinner på att vara öppet så länge som en månad medan det för en svagare årgång som denna 82:a åtminstone är dött lopp och att smakpreferensen är det som avgör om månaden under kork är till vinets fördel eller nackdel. Jag får testa att låta ett portvin står lika länge nästa gång.
IMG20240420000559.jpg
 

Sonderlese

Medlem
Utveckla gärna detta!
Jo, ett vin man upplever saknar syra kan man faktiskt tillsätta lite vinsyra eller citronsyra. Här talar vi om en knivsudd i taget beroende av hur mängd vin och om det är torrt eller sött. Man får prova sig försiktigt fram.
Vinsyra är en starkare syra än citronsyra och har en annan smakprofil. Att få en uppfattning, kan man lösa lite av vardera syra i varsin kopp vatten och smaka av.
 
Jo, ett vin man upplever saknar syra kan man faktiskt tillsätta lite vinsyra eller citronsyra. Här talar vi om en knivsudd i taget beroende av hur mängd vin och om det är torrt eller sött. Man får prova sig försiktigt fram.
Vinsyra är en starkare syra än citronsyra och har en annan smakprofil. Att få en uppfattning, kan man lösa lite av vardera syra i varsin kopp vatten och smaka av.
Intressant. Var köper du vinsyra?
 

LeChat

Medlem
IMG_5911.jpeg

2019 Paul Jaboulet Aîné Crozes-Hermitage Domaine de Thalabert

Paul Jaboulet gör syrah för bordeaux lovers. Härliga fattoner i en yppig frukt av årgång 2019. Det är mumsigt!
Var lite rädd för att den eventuellt kunde vara i tunneln, men inte. Den öppnar upp fint och de extremt primära attributen har dämpats. Men även om den är god så har den svårt att konkurrera med nästa…


2000 Château Malartic-Lagravière
(Merlot 50%, CS 40%, CF 10%)

Tycker att man märker av årgångens storhet i koncentration och intensitet. Sen är den oerhört harmonisk och god. Riktigt fin drickfas! Elegant och lent men med perfekt struktur och underbara komplexa aromer i både doft smak. Faten känns riktigt lyxiga och är helt integrerade.

Frun brukar föredra ung syrah framför mogen bordeaux. Tur det!:cool:
 
Last edited:
IMG_3136.jpeg
IMG_3137.jpeg


2019 Sous la Velle från Rougeot Pere & Fils.
Luftades 1,5h innan den gick tillbaka i flaskan. Otroligt härlig färg, nästan bärnsten. Rik doft med tydlig fatkaraktär. Även smaken bar tydliga drag av fat, om än inte för mycket, syran matchade fint. Dock något tunn i frukten för att bära upp det hela. Blir lite som en kraftig brödskorpa som lovar gott, men att brödet innanför är lite fattigt. Tropiska frukter, halvfet och med ok längd. Skulle säga 91p, så ett fint vin ändå!

Dracks till smörstekt lax och ramslöksrisotto.
 

LarsW

Medlem
Churchill's Vintage port 2011.
Ett glas om dagen i en vecka. Trevlig liten resa.

Första 2-3 dagarna ganska tuffa tanniner och lite bråkig alkohol Massvis med god frukt då.
Runt halvtid så mjukades tanninerna och alkoholen lugnade ner sig och integrerades.

Pepparkaka, russin och solmogna körsbär i näsan. Ekad vanilj och nejlika. .
I munnen är det mjukt och ganska sval frukt. Elegant och lång eftersmak.

Mycket god redan nu om man kan öppna den några dagar i förväg men tänker denna kommer bli ännu bättre om man har tålamod till 30-talet...

93++(+?)p

thumbnail_20240424_180344.jpg
 
Last edited:

Drucket

Medlem
2019 Alheit Vineyards Cartology Bushvines

Först ganska anonymt, behöver luft, så småningom grillad citron, ananas, stjärnfrukt, chenin-honung, sten, apelsinmarmelad, en gnutta vitpeppar och en gräddklick. Urtjusigt.
Balanserat, väluppfostrade syror, lent, krämigt men torrt, rejäl kryddig svans. Mycket välsvarvat.
Vinet är mer intressant dag två. Det här är helt felfritt vinmakande, mycket skickligt, men jag saknar en egen personlighet, något som gör det lite mer minnesvärt. Ändå, väldigt gott, det här kan man bjuda vem som helst på.
90% Chenin Blanc, 10% Sémillon, vildjäst.
91-92 p

cartology_2019.jpeg
 

MartinBz

Medlem
2019 Alheit Vineyards Cartology Bushvines

Först ganska anonymt, behöver luft, så småningom grillad citron, ananas, stjärnfrukt, chenin-honung, sten, apelsinmarmelad, en gnutta vitpeppar och en gräddklick. Urtjusigt.
Balanserat, väluppfostrade syror, lent, krämigt men torrt, rejäl kryddig svans. Mycket välsvarvat.
Vinet är mer intressant dag två. Det här är helt felfritt vinmakande, mycket skickligt, men jag saknar en egen personlighet, något som gör det lite mer minnesvärt. Ändå, väldigt gott, det här kan man bjuda vem som helst på.
90% Chenin Blanc, 10% Sémillon, vildjäst.
91-92 p

Visa bifogad bild 31967
Ja, årgång 2019 har jag druckit vid ett flertal tillfällen (minst 7 enligt CT...) och jag har njutit av det varje gång. Men den senaste årgången 2022 som släpptes häromveckan blev jag lite besviken på. Kändes väldigt än mer anonymt (om vi nu menar samma sak med det), och lite osammanhängande, lite för hög syra och för lite frukt. Med det sagt så kanske det behöver några år på rygg innan man ska dricka det. Vet inte om jag är villig att köpa fler och vänta dock. 2019 finns fortfarande på BS, ju.
 

The Wall

Medlem
Ja, årgång 2019 har jag druckit vid ett flertal tillfällen (minst 7 enligt CT...) och jag har njutit av det varje gång. Men den senaste årgången 2022 som släpptes häromveckan blev jag lite besviken på. Kändes väldigt än mer anonymt (om vi nu menar samma sak med det), och lite osammanhängande, lite för hög syra och för lite frukt. Med det sagt så kanske det behöver några år på rygg innan man ska dricka det. Vet inte om jag är villig att köpa fler och vänta dock. 2019 finns fortfarande på BS, ju.
Allt hänger ju, som alla vet, på vilket vinglas man dricker vinet ur ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag drack jag sista slurken ur en Suduiraut 1982 som öppnades för en månad sen och som stått under kork i kylskåp sen dess. Tanken var väl att testa @StefanAkikos nekrofila böjelser då jag tidigare sett två veckor som någon sorts tumregel för hur länge ett moget sött vin utvecklas eller åtminstone inte avvecklas efter dragen kork.

Jag måste säga att jag är imponerad över hur väl vinet hållit sig. De få syror som fanns kvar i vinet för en månad sen är borta, men vinet är ändå ganska balanserat och saknar ingenting utom kanske en viss spänst. Det är till och med snäppet bättre balanserat och utvecklat än när jag drack det första gången men också lite mindre vinöst och lite mer av en flytande efterrätt. Slutsatsen är nog att en bra årgång faktiskt vinner på att vara öppet så länge som en månad medan det för en svagare årgång som denna 82:a åtminstone är dött lopp och att smakpreferensen är det som avgör om månaden under kork är till vinets fördel eller nackdel. Jag får testa att låta ett portvin står lika länge nästa gång.
Visa bifogad bild 31941
Skoj att du vågar spränga dina gränser! 💪😁👍

En liten korrigering:​

1982 Château Suduiraut är inte alls från en svag årgång. Det är en alldeles magisk årgång. Trots att alla andra i Sauternes skördade "fel", är denna 82:a från en mycket stark årgång. För de skördade rätt, med massor botrytis och koncentration, utan att lämna elegansen bakom sig. Skulle nog vilja påstå att deras 1982:a är bättre än både deras 2001 och 2010.

Drack en av deras standard 1982:eek:r härförleden som var markant bättre än den 1982 Château Suduiraut Cuvée Madame som vi drack under COVID.

Ännu en liten korrigering:​

Jag har inga nekrofila böjelser. Döda viner är vanligtvis äckliga, ibland bara bleka. Tycker att ungfrukten smakar generellt likadant i nästan alla viner. Visst, olika druvor har olika profil. Men... Med ålder kommer nyanser och personlighet.

Ungefär som TED Talks: de unga använder väldigt många gånger orden me, myself and I. Medan de mer seniora delar med sig på djupare och bredare plan utan att koppla till sina egna egon.

Så ock med vin. Moget är spännande! Rikt! Nyanserat och komplext med personlighet! Eller döende/dött.
 
Last edited:
Öppnar en flaska Côte 228 Pech Clamensou 2021. Ett vin köpt via dolt varunummer hos Johan Lidbys vinklubb (finns kvar på SB). Det är nog en smart grej att prångla ut dolda varunummer så man känner sej lite priviligerad. Men deras tips brukar vara rätt bra.

Vinet är en oekad chardonnay från Languedoc (201 kr). Inget fel på detta vinet, väldigt generisk chardonnay som skulle kunna vara producerad ungefär var som helst på jordklotet. Inget jag kommer klicka hem fler av (80 p?)
 

Attachments

  • IMG_3650.jpeg
    IMG_3650.jpeg
    39,7 KB · Visningar: 25

mackan92

Medlem
BYOB med temat "Allt gott börjar på B" med valfri tolkning"på Vinkällaren Grappe med @Patrik Sellin @HerrMelin @Gradin @MattiasMei @Carinasomm @shouldkick och @Lennart

Flight 1
NV Montagne Les Monts Fournois (Bereche) - 5 röster
Diebolt Vallois 2013 - 0 röster
Herve Dubois 2012 - 2 röster
Paul Sugot Grand Cru Blanc de Blanc NV - 1 röst

1714205281348.jpeg


Flight 2, vitt
Georg Breuer Berg Schlossberg 2016 -1 röst
Sandhi Romance 2021 - 0 röster
Domaine de L'Arlot Le Mont 2020 - 5 röster
Regnard Beaune 1er Cru Les Greves 2005 - 1 röst
Joseph Drouhin Pouilly Vinzelle 2019 - 1 röst
Cheateau Saudiraut Grand vin Blanc Sec 2020 - 0 röster


1714205438783.jpeg


Flight 3, rött:

Weingut Markus Riedlin Rot 2016 - 1 röst
Maison Ilan Mazoyeres-Chambertin Grand Cru 2011 - 4 röster
Cheateau Lalande-Borie Saint Julien 1990 - 0 röster
Domaine de Chevalier 2005 - 2 röster
Le Ragnaie Brunello di Montalcino 2018 - 1 röst
Domaine Tempier Bandol 2019 - 0 röster.

1714205572213.jpeg


...

Efteråt gick ett gäng vidare till Brasserie Astoria och drack ännu en Bereche, Les Beaux Regards 2019 (BdB)

1714206054913.jpeg



Mycket lyckad och lärorik kväll som vanligt!
 

Drucket

Medlem
jadot_cote_de_py_ch_jaques_2020.jpeg


2020 Louis Jadot Morgon Côte du Py Château des Jacques


Mörkrött. I doften fina röda trädgårdsbär, blåbär, viol, lite rökighet, tallbark, diskreta fattoner.
Smaken bjuder på frisk frukt, medelfyllig kropp, uppfriskande syra och skira tanniner, lättdrucket men en liten, liten stjälk finns med här, kryddor och läder i eftersmaken. Snyggt. Drickfönster är enligt CT 2025-2034. Varför det? Det här är utmärkt redan nu.
Får man säga ”jävligt trevligt”?
90-91p
 

LeChat

Medlem
IMG_5954.jpeg

2007 Château Belair

Kvalitetsvin med lyxiga fattoner och elegant finish. Att årgången ska vara en av de sämre i närtid känns helt främmande. Tvärtom, balanserat och inga tecken på överextraherad frukt eller klumpiga fat.

Väldigt gott och kan säkert matcha kvällens grillade entrecôte med vitlökssmör väl. :cigarr:
 
Toppen