Jag brukar själv tycka att jag har en ödmjuk framtoning, men respekterar att inte alla håller med. Jag försöker i alla fall så gott jag kan, men kan garanterat bli bättre. Får ursäkta om du upplever att jag verkar vilja underminera dina upplevelser, det är såklart inte min avsikt.
Mina intensioner handlar mer om att tydliggöra JAG-variationens oerhört stora betydelse för all typ av sensorisk bedömning oavsett vem det är, det är alltså inte personligt alls. Vi är inga exakta mätverktyg, snarare ganska dåliga, speciellt när det gäller att vara konsekventa. Vi är väldigt lättlurade. Just detta finns det massor av vetenskapliga fakta som stöder. När det gäller flaskvariation så är det också en faktor som vi vet har stor betydelse, vilket min bild ovan är ett oerhört tydligt exempel på. Att vin bedöms som "döda" för att plötsligt vakna till liv igen, där tror jag
@Silex slog huvudet på spiken rörande att vi nog menar väldigt olika saker.
Vinvärlden är ofta dåligt pålästa kring grundläggande sensorik är min erfarenhet, vilket är märkligt med tanke på hur mycket sensorik vin handlar om. Ofta tycker jag att det dyker upp mycket pseudovetenskap som bygger på allt annat än på riktiga emiriska studier med rätt rådande förhållanden.
Jag ifrågasätter ofta den typen av "sanningar". Jag är nog ganska kritisk lagd och diskuterar gärna för att lära mig mer, inte för att ha rätt primärt.
Jag är fullt medveten om att det finns många som är mer erfarna än jag när det gäller vin, men det hindrar mig inte från att diskutera eller ifrågasätta. Jag tycker inte jag borde det heller. Det är via den här typen av diskussioner man lär sig saker, inte genom att bara hålla med för att någon har mer erfarenhet inom ämnet. Jag är inte rädd för att ha fel, jag blir bara glad när jag lär mig något nytt. Jag hade aldrig tillbringat all den tid på detta forum som jag gör om så inte vore fallet. Vi behöver snarare mer diskussioner än mindre om du frågar mig. Min auktoritet borde snarare komma från mitt engagemang än att jag klonar mina åsikter och slutar att tänka själv.
Ibland kan faktiskt även den erfarna vinnörden ha fel i sak dessutom, men när det gäller diskussioner om sensorik och upplevelser så är det sällan det finns något rätt utan snarare olika sätt att uppleva och se på saker.
Fridens liljor!