Några tankar och reflektioner utifrån en intressant diskussion, har varit reggad på finewines.se sedan 2009 men har nog inte varit den mest aktiva, läser jag rätt har det blivit ett drygt 60-tal aktiviteter.
Tror att det finns vissa som tilltalas av forumliv och andra inte. Vissa, sannolikt de flesta, blir lurkers – dvs är inne och läser och följer diskussioner men deltar inte i dem, några blir hyfsat aktiva och ett fåtal drivande (dvs skriver mycket). Tittar jag på andra forum är fördelningen ungefär densamma som den du beskriver här. Andra hittar andra typer av fora att antingen skriva av sig, bloggar/hemsidor med mera, eller via twitter, facebookgrupper eller gör det oralt via IRL-möten.
Personligen använder jag flera plattformar för olika typer av kommunikation. Bloggen når vissa, relativt få kommenterar där men ganska många tar kontakt via mail eller twitter. På twitter fungerar vissa diskussioner och på facebook andra och forum som finewines för ytterligare andra. Att det inte blivit mer forumet beror för min del inte på brist på bra ämnen eller diskussioner utan snarare pga brist på tid.
Vill man få mer aktiva besökare och fler som kanske inte är fullt så insatta eller nördiga (personligen älskar jag de diskussionerna för det där man kan hitta de riktiga guldkornen) tror jag att man behöver skapa trådar som är mer allmänna och inbjudande. Typ frågor & svar, lämna tips på bästa vinerna mellan 100-150 kronor etc. Jag har varit med på andra forum och försökt detta – det kräver en stor insats av forumet och främst administratörerna, att skapa trådar, svara eller folk som kan och vill svara med mera. De flesta ”nördar” kommer sannolikt inte intressera sig för dessa men det kan vara en väg att bredda forumet om det är det man vill.
Du ställer också frågan varför:
Jag håller med men förstår också att det kan kännas svårt för importörer och arrangörer att ta sig in i ett forum. Det finns en stor risk att det slår tillbaka och att det uppfattas som om man försöker köpa medlemmarna eller bara göra reklam. Det är trots allt ganska få importörer som är reellt bra kommunikatörer.
Magnus Reuterdahl