Mattias Schyberg
Administratör
Jag kanske har fler positiva upplevelser av att springa på icke-invigda, men jag upplever det som rätt enkelt att vända på orden och ifrågasätta varför folk INTE köper vettiga viner. Om man kontrar med valfri fråga kring sin opponents konsumtion av kläder, mat, bilar, osv så brukar det sluta med att de stammande försöker få fram något om att deras val minsann är bättre! Det som vi invigda vet är att all konsumtion är likställd när det kommer till det personliga valet. Alla har rätt att välja vad de vill och med de orden i ryggen brukar det vara rätt lätt att köra över belackarna.
Därmed inte sagt att det är rätt att någon ifrågasätter de vinval man/vi gör. Det är ju medvetna handlingar baserade på vad vi vet om vinet i fråga, vad det ska vara till eller om det är något annat särskilt. Somliga köper ett vin för den där häftiga, hjärtformade etiketten av keramik, medan somliga andra (läs "vi") köper ett vin baserat på kunskap kring innehållet inuti flaskan.
Jag tycker att ni båda resonerar helt rätt och jag håller med om det mesta, men tycker samtidigt att ni missar en poäng. Självklart vill vi minimera plonket och få SB att agera för kvalitetsvinernas bästa. Vi är inte nöjda idag - yada yada...Allt hantverk och alla konstformer som utförs med stort kunnande baserat på århundraden av tradition är, åtminstone för mig, djupt respektingivande. Jag är heller inte jätteintresserad av dans eller finskrädderi men jag blir oerhört imponerad av mästare, både av deras resultat och deras förhållningssätt till sin sysselsättning. Tyvärr köper jag massproducerade kläder men det hindrar mig inte från att inse att jag har en dussinprodukt och jag kan sympatisera med en skräddare som skrattar lite föraktfullt åt mig. Jag kan förstå att hans varor kostar 10 ggr mer än de jag köper och jag kan tycka att det är värt pengarna, för den som har råd.
När det gäller vin, däremot, måste vi som är intresserade, engagerade och/eller utbildade ofta utstå attacker från Jantelagens energiska stormtrupper i Svedala. Istället för nyfikenhet eller respekt möts man av (underlägset) ifrågasättande och hån. "Hur fan kan du lägga 500 kr på en flaska vin? Snobb/bög/nörd/idiot". Tyvärr späs detta på av Monopolets policy kring sortiment och den jublande kåren av vinrecensenter. Ännu ett grillvin på box!! Underbart!! Vem bryr sig om hur det har framställts? Superfynd! Brakfynd!
Jag tror nog att vi är överens här. Tandpetare och blomstergödning kräver väl knappast hantverk? Och, handen på hjärtat, hur många danslärare har försökt pracka på dig någonting om du inte själv först bjudit in till diskussion? Hantverksskrået brukar inte vara missionerande utanför sin kundkrets. Sen hittar man tyvärr alltid besserwissrar, men oftast i skikten under mästarklassen…
Men majoriteten kommer aldrig att bli så intresserade att de lär sig att uppskatta riktigt kvalitetsvin. Som det är idag så är det många som helt enkelt föredrar smaken av lättdrucket plonk och skulle även valt dessa viner blint jämte många av vinvärldens största klassiker. Det krävs ett större intresse och drickvana för att uppskatta många kvalitetsviner. Hade kreti och pleti tyckt som vi så hade vi varit kreti och pleti! Med detta sagt så bör vi dock få bort bottenskrapet, såsom BiB eller extremt lågkvalitativt plonk, men där Svensson (den kvalitetsmedvetna) vanligtvis befinner sig så handlar det ofta snarare om lättdruckna viner runt hundralappen som trots allt har vissa kvaliteter för en nybörjare som trevar sig fram. Just denna kategori passerar i princip alla som börjar intressera sig för vin, en del stannar där, men många går vidare för att förkovra sig i mer genuina vinupplevelser. En bra inkörsport till en god dryckeskultur helt enkelt (märk väl att jag i detta resonemang räknar bort rent bottenskrap såsom Lazy Lizzard med mera...)
På samma sätt fungerar det med det mesta. De coolaste designade kläder som finns att hitta är inte för mig oavsett om de är gjorda med hög kvalitetsstandard eller inte, det är helt enkelt för aquired taste. Men, jag köper inte det sämsta heller, jag väljer kläder som jag upplever ha viss kvalitet, men samtidigt innebär kvalitet när det gäller kläder mest att de skall hålla mig varm och inte gå sönder för fort samt se ok ut. Hipstern skulle dock inte hålla med mest troligt (även design är kvalitet trots allt, inte bara hantverket i sig).