Käkar ute mycket, och tycker personligen att utbudet just nu är oslagbart bra
Jag kan redan nu skriva att jag aldrig haft möjlighet att äta på Operakällaren eller Esperanto. Jag är övertygad om att det är otroligt bra, men när man får två-tre middagar på Matbaren eller Lilla Ego har jag väldigt svårt att motivera att gå dit. Min högsta referensram är däremot Osteria Francescana i Modena (skrivande stund nr två i världen) så jag vågar säga att jag ändå ätit riktig fine dining i mina dagar
Ekstedt var jag på senast för ett drygt år sedan, då var maten väldigt bra och bemötandet likaså. Inga bilder att notera, men jag tycker inte det är prisvärt om än väldigt gott. Jag kallar det stureplansgruppensyndromet, och det drabbar mången restaurang.
Bästa lunchen (om ni vill ha en heldag) i Stockholm intas på Adam & Albins systerrestaurang Tvätteriet. Senast var jag där i slutet på februari.
I bild deras comfort bowl med sushiris, kimchi, knaprig och färsk kål, grillad svensk biff, sojamajonnäs, och ett 63-gradigt ägg
Dessert körde jag deras pannkaka gjord på IPA, stekt i massor av brynt smör, toppad med lönnsirap och friterat rågbröd. Mjölkglass på sidan av.
En av mina personliga favoriter är Studio Frantzen. Det är restaurant Frantzens testkök som är öppet några dagar i månaden och erbjuder en fri meny av mellanrätter. Kan vara jävligt att få bord om man inte som undertecknad sitter och spammar F5, men det är väl värt det. Från senaste besöket i mars:
French toast med tryffel och silverlökskräm
Friterad Havskräfta från Fjällbacka med smörmajonnäs och pulver på krondill.
Deras signaturrätt om någon; lök- och mandelsoppa med lakrits
"Biff Wellington" gjord på kalvbräss, serverad med rödvinsås på märg och murklor
Ångad torsk med en beurre blanc gjord på tre sorters kaviar och stekt spenat
Grodlår med blomkål, pistasch, och curry
Min absoluta favorit är dock överlägset Lilla Ego. För mig är det en perfekt restaurang, avslappnad, personlig och så jävla bra mat
Här deras hummer med torkad tomat, mandel, brödflarn, mm
Rensadel med svamp, knaprig potatis, parmesankräm, och svampsmör.
Lilla Ego är vansinnigt uppkäftigt utan att vara påfrestande. Menyerna på extrarätter och dessert sitter upptejpade på väggen med kirurgtejp och är felstavade, den enda drinken de erbjuder är en grogg på gin och sockerdricka (galet bra!), och de har en av Sveriges bästa sommerlierer och väldigt humana vinpriser på bra viner; en Krug NV kostade ca 1999 kr om jag inte minns fel.
Jag ska till Matbaren nu på fredag, och om det är lika bra som jag minns det kan jag säga då. Om så är fallet är det mellan Matbaren och Lilla Ego för min del