Trots pandemi så blev det ett riktigt bra vinår, med några riktiga magiska höjdpunkter. Majoriteten av vinerna nedan är druckna på BYOBs och provningar (vissa mina egna bidrag
), så jag kan bara stämma in i ovan nämnda: utan alla trevliga och generösa vinvänner hade den här listan varit bra mer torftig.
Tar bara upp det jag spontant kommer ihåg. Det är mycket smaskigt som inte hamnar på den här listan alltså.
Bubbel
1990 Krug Champagne Vintage Brut
1981 Krug Champagne Vintage Brut
2013 Ulysse Collin rosé de saignée Les Maillons
Känner att jag sitter på en bra hög häst när jag exkluderar 22 pavor Krug från en bästa-lista. 1996an skulle inte ens komma in på min top 5.
Krug 90 och 81 delar förstaplats för det bästa bubblet jag druckit, någonsin. Collins saignée är ju poängmässigt i en lägre liga, men den är bara så sjukt jävla klunkvänligt god att den får följa med på listan på ren njutning.
Vitt
2008 Y
2017 von Winning Ozyetra
2009 Domaine Huet Clos du Bourg Sec
2001 Viña Tondonia GR blanco
Y är det vita vin jag skulle välja ifall jag bara fick dricka ett vitt vin resten av livet. Ozyetran var supergod och fantastiskt roligt att bli introducerad till något jag inte visste fanns. Huet är en gammalfavorit, och när de torra varianterna har en dryg 10 år på nacken är det ren lycka att dricka för min gom. Tondonia kommer in på listan på samma meriter.
Rött
2010 Delas La Landonne
2015 Rupestre, Escombro
2011 Barca Velha
Delas var mer eller mindre ett perfekt "begynnande mognad"-exempel för rödtjut. Escombro är så maxat att jag inte kan göra annat än falla pladask för det. Och det lilla smakprovet Barca Velha jag fick av
@buteljen gjorde mig lycklig.
Sött
2007 Uri Borok Tokaji Eszencia
NV Moulin Touchais Coteaux du Layon Nineteenth Century Reserve 'Cuvée Centennaire'
Touchaisen var 100+ år gammal och ett riktigt roligt och annorlunda vin. Tacksam över att ha fått smutta på det. Uri Boroks eszencia (0 % alc, 730 g socker/l) är bara något helt annat och spelar i en helt egen liga. 100+ poäng.